Posted by: bankwahabi | September 28, 2008

WAHABI: RAJA FITNAH MALAYSIA DR HAIWAN WAHABI

SIAPA Al-FATTAN?

Pagi ahad lepas,14hb Sept 09, seseorang menelefon saya bahawa dia telah mengikuti Bicara Mufti, 630 pg di saluran RTM. Dia cukup kesal dengan bicara Mufti Perlis yg mengitar semula pendaptnya : daging Korban/Akikah/Zakat boleh diberi kpd orang kafir.Kemudian mencabar pula..mana ada kitab atau ulamak yg melarang perbuatan sedemikian. Ramai yang keliru dgn pendapatnya itu. Bagi saya, Seseorang boleh membicarakan ilmu..tp biarlah pada tempat yang sesuai. Dan seseorang itu juga tidak patut mendakwa beliau sebagai sarjana (bersijil) dalam masa yang sama merendah-rendahkan kesarjanaan orang lain yang tidak bersijil. Sebabnya, ilmu itu bukan diukur dengan taraf pensijilan, bidang tugas atau profesionalisme jawatan. Akan tetapi, ilmu itu diukur dengan pemahaman mendalam, penguasaan disilpin ilmu, amalan berterusan dan sikap merendah diri dengan apa yang ada.
Jika anda teliti, kriteria ini tidak ada pada Dr MAZA. Ijazah kedoktorannya boleh dipertikai dan disemak semula. Lihatlah ucapan, tulisan dan sikapnya. Saban hari dan minggu..ada je kritikan, tohmahan, sindiran yang dilemparkan terhadap agensi agama, Para Mufti, alim-ulamak dan orang perseorangan. Seolah-olah dia dan pengikutnya sahaja yang benar. Yang Sunnah. Yang Tajdid. Manakala golongan yang tak sehaluan dengannya dikecam dgn jumud, ulamak konservatif, menolak perubahan, JAKUN dan macam2 tuduhan dilemparkan. Masya Allah!

Diriwayatkan dari Anas b Malik RA bahawa Hiram telah memendekkan solatnya ketika Muadz b Jabbal memanjangkan bacaannya dalam solat. Sesudah solat, Hiram bergegas untuk menyiram pohon kurmanya. Kes berkenaan diajukan kepada Muadz sesudah solat berjamaah. Lalu Muadz menyifatkan bahawa Hiram seorang munafik hanya semata-mata memendekkan solat utk menyiram pohon kurma. Apabila kata-kata itu sampai ke telinga Hiram, lalu Hiram pun menghadap Nabi SAW sedangkan Muadz turut berada bersama Baginda SAW. Beliau mengadu kes berkenaan kepada Baginda SAW. Yakni, beliau ingin cepat melakukan tugasan manakala Muadz memanjangkan bacaan. Lantas Rasulullah SAW bersabda : “Apakah engkau ini TUKANG FITNAH? Janganlah kamu memanjangkan bacaan jika bersolat dengan mereka. Bacalah surah Bismi Rabbik (al-Alaq), al-Syams dan sepertinya..(Riwayat Ahmad, al-Musnad hlm 124/3, al-Bazzar hlm 236/1. Imam al-Haitsami mengatakan bahawa periwayat hadis Ahmad adalah periwayat yang sahih)-Majma’ al-Zawa’id hlm 71/2.
Jika Sayyidina Muadz yg memanjangkan bacaan dlm kes Hiram ini sudah dianggap sebagai nak jd Tukang Fitnah..ternyata ucapan, tulisan dan sikap Dr MAZA lebih aula untuk dikatakan Tuakng Fitnah. Justeru, tak hairanlah jika Dr MAZA meraih pelbagai anugerah diatas sikapnya itu. Antara anugerah yang digondolnya : Orang Terlebih Pandai (OTP) – dr SS Mufti Perak, Mufti Biadab (perlu diperadabkan) – dr Dato’ KP JAKIM dan Anugerah Bapak Setan (ABS)- dr Dr Badrul Amin. Namun, bagi saya..semua ini cukup jika kita katakan beliau sebagai al-Fattan. Elok dikaji balik siaran Bicara Mufti melibatkan beliau. Ada beliau lebih baik dari tiada. Kata-katanya tidak banyak membantu umat memahami tuntutan agama. Sebaliknya menimbulkan huru-hara je.

Saksikan cebisan bukti di atas sebagai renungan. Kami bawakan disini sebagai satu medan untuk anda membentuk kematangan berfikir dan keluasan akal. Siapa sebenarnya al-Fattan (pemfitnah dan penghuru-hara umat Islam). Fikir-fikirkanlah.

http://al-ghari.blogspot.com/


Responses

  1. ulamak sekarang kurang buat amal.banyak cakap untuk pepulariti…paling tidak pakai serban dan simpan janggut…

  2. terima kasih atas ulasan.

    jika nak menjawab pon ..jangan la dgn tuduhan camgini yg dikenekan pd MAZA. Tp keluarkan nas hujah yg menjawab soalan dia.

    Mane dia pelekehkan kite perbetul. Mane nas dan hujah yg diputar oleh MAZA kite perjelaskan. Supaya menjadi pengajaran pd semua.

    Jika kite saling memberi gelaran dan tomahan akhirnya dirisaukan masyarakat terus terbiar dlm kekeliruan.

  3. jANGAN HINA SUNNAH nABI S.A.W. TENTANG TARUH JANGGUT DAN PAKAI SERBAN SAUDARI PUTRI GLOBALMALAU.

    nANTI CEDERA KEIMANAN YANG ADA DALAM DIRI….. NAUZUBILLAH..

    bERCAKAP TIDAK BOLEH SEBARANG CAKAP, NANTI TERGELINCIR MENYESAL BUAT SELAMA-LAMA……

    KALAU TIADA ILMU JANGAN CUBA BERKATA-KATA DENGAN aGAMA aLLAH.

    Sabda Rasulullah s.a.w. : ‘ tuntutlah ilmu dari buaian sampai keliang lahad.’

    Jangan jadi seperti Mufti Perlis, belajar ilmu setakat PHD. Siapa ajar? Nabi ke..? Mustahil ….. Nabi tidak pernah masuk mana-mana Universiti untuk diiktiraf sebagai Nabi.

    Jangan campur tangan urusan Allah. Manusia sebijak mana sekalipun tidak mampu mengjangkau urusan Allah. Pemikiran manusia ada batasnya tersendiri. Ulama Islam yang muktabar sudah sempurna menggariskannya. Cuma Mufti Perlis bukan ahlinya, lalu berkata-kata macam katak menyahut hujan.

  4. Manakan bisa orang kafir boleh makan daging korban dan akikah.

    Ulamak sudah sepakat haramnya. Kedua ibadat ini adalah suruhan Allah meskipun sunat.
    Ia ada hukum dan syaratnya.

    Bukan pakai zahir macam Mufti Perlis tu……. habis perkara hendak dicari dalil Al-quran & Hadis. Qias ulamak mutakalimin x pakai langsung.

    Kita siapa? Boleh jadi orang Islam pun beribu keuntungan hanya Allah saje yang tahu.

    Baik gi belajar lagi…… daripada bercakap perkara yang tidak betul macam MAZA.

    Nauzubillah…..

  5. Kami dok di Perlis lagi pening dengan dia, banyak dah orang dok nasihat tapi dia saja yang betui, nak bagi hujah gena kat orang yang pandai cakap, melaikan kena kata teghadap….

  6. Allah dah sebut dalam Quran”Hendaklah kamu bertanya ssuatu itu pada ahlinya”.yang sedihnya ada juga org mengaku ulama yang membuat fatwa yg memeningkan kepala org lain.walaupun kadang perkara itu sudah sepakat ijmak ulama yang muktabar..sebenarnya ala2 mantan mufti perlis ni nak jadi jagoon,tapi salah tempat.fatwa dia ni hanya sesuai ngan budak tadika jak..jgn fikir bila dah dapat phd tu blh sesuka hati bt fatwa baru,hukumnya HARAM..Allah sebut dlm Quran “INIL HUKMU ILLALILLAHI”(menetapkan hukum itu adalah hak Allah Ta’ala)..
    ni tidak,apa yg sudah diharamkan cuba dihalalkan..x takut ngan Allah..tp org mcm dia ni mana ada rasa takut,bab hati dah jadi banglo bagi hawa nafsu ikut suka bt hukum…Allah hu akhbar!!


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: