Posted by: bankwahabi | Julai 17, 2008

WAHABI GOLONGAN PENYEBAR FITNAH DAN KESESATAN

Tohmahan

Sebentar tadi hamba ada terbaca satu artikel di laman web al-Subki dibawah tajuk Surau al-Hidayah USJ 9 diperalatkan untuk penyebaran Wahabi. Menurut penulis blog tersebut bahwa seorang pendakyah Wahhabi bernama Sayed Anas Palestin telah memfitnah para masyaikh khususnya dikalangan habaib yang mengunjungi masjid al-Falah USJ 9 sebagai golongan yang sesat dan syirik. Dan diantara yang disesatkan adalah Habib Munzir yang bebaru ini berkunjung ke Masjid al-Falah. Allahu Allah. Tak dak kerja lain dah ka depa ni … Tak habis-habis membid’ah dholalahkan, mensyirikkan orang … Tak sudah-sudah mengelirukan masyarakat dalam hal furu’. Kalau kita sentuh aqidah depa yang bermasalah tuuu … melenting marah pulak……. Allahu Allah.


Sesungguhnya bila baca ‘statement’ tu hamba rasa bertanggungjawab untuk menolak tuduhan tersebut ataupun memberi sedikit komen walaupun hamba bukanlah orang yang layak untuk berbuat demikian. Tetapi dek kerana mereka juga adalah merupakan masyaikh hamba maka kenalah hamba komen sikit. Sepertimana yang dah sedia maklum, diantara masyaikh yang berkunjung menberi ceramah dan pengajian di masjid al-Falah adalah Syaikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari, Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam al-Banjari, al-Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafidz, al-Habib Salim bin Abdullah asy-Syatiri, al-Habib Yusuf al-Hasani, al-Habib Munzir Fuad Musawa, al-Habib Jindan bin Naufal bin Salim, Syaikh Dr Ahmad Ajur al-Beiruti, al-Habib Kadzim dan ramai lagi …..


Maka yang pertamanya ingin hamba katakan bahwa para masyaikh yang berkunjung ke masjid al-Falah adalah dari mereka yang beraqidah ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yang mengikut manhaj al-Imam Abu Hasan al-Asy’ari dan Abu Mansur al-Maturidi. Didalam fiqh mereka bermazhab Syafie. Dan juga aqidah para habaib adalah bersih dari fahaman Syiah bahkan para penghulu habaib masa sekarang juga berpesan untuk menjauhi fahaman tersebut. Boleh rujuk disini.


Perlu diketahui bahwa, adapun aqidah kaum ‘Alawiyyin [para habaib], maka sejak dahulu sampai sekarang aqidah yang diikuti adalah aqidah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yakni satu aqidah yang berpegang kepada apa-apa yang dikerjakan oleh Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersama sahabat-sahabatnya. Mereka menerima aqidah ahlussunnah tersebut secara sambung menyambung sampai ke datuk mereka baginda Rasulullah صلى الله عليه وسلم. Dalam hal ini al-Habib Idrus bin Umar al-Habsyi dalam kitabnya “Iqdul Yawaqit al-Jauhariyah” menerangkan bahwa ‘Alawiyyin yang ada di Hadramaut seluruhnya Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah – Syafi’ie dan Asy’ari.


Kedua, khusus mengenai Habib Munzir. Sejauh yang hamba kenali, Habib Munzir adalah beraqidah ahl al-Sunnah wa al-Jamaah mengikut Imam Abu Hasan al-Asy’ari dan bermazhab dengan mazhab Syafie. Beliau mempunyai majlis ta’limnya sendiri yang diberinama Majelis Rasulullah. Majoriti dari anggota Majelis Rasulullah adalah golongan muda-mudi. Dan hamba sendiri menjadi tetamu beliau mengikuti majlis beliau di masjid Munawwar di Jakarta sewaktu kunjungan Habib Umar awal tahun ini. Hadirin yang majoritinya dari kalangan pemuda-pemudi menjangkau 40,000 orang lebih. Habib Munzir seorang yang lemah lembut, penyayang. Beliau mengajar murid-muridnya untuk mentaati agama dan menyintai Rasulullah صلى الله عليه وسلم dengan mengikuti segala perintah dan larangnya. Hamba melihat sendiri bagaimana berakhlaqnya murid-murid beliau. Beliau adalah merupakan murid-murid awal Habib Umar. Sebelumnya pernah belajar dari Habib Abdurrahman as-Saqqaf Bukit Duri, Jakarta. Silalah kesini untuk melihat dan mendengar apa yang beliau ajarkan, apa yang beliau syarahkan. Dimanakah yang dikatakan beliau tidak betul. Allahu Allah. Dan kalau dikatakan beliau mengajar murid-muridnya merusuh maka, kalian bacalah himbauan beliau disini. Cukuplah setakat ini pembelaan hamba kepada zuriat Rasulluah صلى الله عليه وسلم ini. Sekadar ini yang hamba mampu lakukan. Namun sudah menjadi resam bagi para pemegang panji kebenaran, difitnah, dicemuh, dihina …. ini satu hikmah. Tersebut didalam satu syair:

Jika Allah ingin menyebarkan kebaikan # nescaya Allah menjadikan lidah mereka yang dengki itu petah
Kalau bukan disebabkan bara api yang menbakar # nescaya kita tidak akan dapat mencium harumnya kayu ‘ud



Ketiga, sememangnya golongan Wahhabi suka membuat tohmahan melulu dan fitnah. Dan sudah menjadi kelaziman mereka untuk memusuhi dan menyerang golongan ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yang mengikuti Imam Abu Hasan al-Asy’ari didalam jurusan aqidah dan yang mengikut salah satu dari mazhab yang empat didalam jurusan fiqh. Upacara menziarahi kubur dikatakan menyembah kubur. Bertawassul pada para anbiya’ dan sholihin yang telah wafat dikatakan musyrik. Berzikir jahar, membaca talqin, membaca qunut, mengerjakan sunat qabliyah Jum’at, talaffuz niat, menggunakan biji tasbih, dikatakan bid’ah dholalah. Dan banyak lagi.


Berhati-hatilah dengan mereka. Janganlah termakan dakyah mereka yang sesat lagi menyesatkan itu. Rasanya cukuplah sekadar ini. Pengunjung boleh membaca pendedahan mengenai penyelewengan Wahhabi dilaman web yang abu zahrah ‘link’ kan disini. Bacalah, fahamilah dan fikir-fikirkan lah … walaupun ada sesetengahnya agak ‘pedas’ … Sekian. Wassalam. ~abu zahrah~

http://al-fanshuri.blogspot.com/


Responses

  1. Assallamuallaikum Wr Wb
    Ana butuh doa & dukungannya bersama antum semua
    Saudara-saudari serta pemuda -pemudi
    Ana Senang Banget adanya majelis Ta’lim
    Yang ada di Jakarta contoh Majelis Rasulullah, Nurul Mustofa Hati terasa tentram ibadah meningkat Ayo Dukung semua ulama yang mengikuti jejak Rasululloh

    Ada Majelis Ta’Lim Dijakarta Selatan
    Majelis Ta’Lim kami
    AHBABU RASULILLAH SAW
    Setiap Jumat Malam Sabtu Ba’da Isya
    Selalu keliling Kampung dari Masjid,Musholla, Lapangan Insya ALLAH selalu istiqomah untuk berusaha bersama umat islam meyiarkan ” Tiada tuhan selain ALLAH dan Muhammad SAW adalah utusan ALLAH ”

    Kalau Teman – teman mau tahu Info Jadwal tempat kalau ada waktu senggang datang aja :

    Hubungi Sekretariat Majelis Ahbabu Rasulillah SAW

    JL.LANGGAR III JAGAKARSA JAKARTA SELATAN

    FATHUR : 021 – 683 58954
    SUGINTO : 021 – 684 61366

    Dewan pembina
    Al Habib Husein Bin Muhammad Bin Ahmad Assegaf


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: