Posted by: bankwahabi | Julai 15, 2008

LAGI PENJELASAN AQIDAH AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH

JAKIM ; WAHHABI SECARA TIDAK LANGSUNG MENDAKWA IMAM ALI RODIALLAHU ‘ANHU SEBAGAI MUKTAZILAH


Di Sediakan oleh :
Abulehyah Al-Kelantany
0133005046
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين, مكون الأكوان, مدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة والسلام على محمد سيد الأنبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد
Soalan :
Istilah “Allah Maujud Tanpa Bertempat” adalah akidah Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wasallam,para sahabat, para tabi’en, ulamak muhadditsin, fiqh dan tasauf. Soalan saya, bagaimanakah pula yang mengatakan Allah duduk di atas Arasy seperti sifat makhluk-Nya dan mendakwa Allah bertempat?.
Jawapan :
Golongan musyabbihah dari zaman dahulu lagi, sebelum kedatangan Ibn Taimiah hinggalah dewasa ini sentiasa bertungkus- lumus untuk menyatakan bahawa Allah Ta’ala ada bertempat dengan menggunakan istilah-istilah yang berbeza. Di kalangan mereka berhujahkan dengan ayat al Quran الرحمن على العرش استوى dengan menafsirkan ayat tersebut mengikut hawa nafsu mereka atau mengikut ulama-ulama musyabbihah wahabiah, dan banyak lagi hujah-hujah mereka yang batil untuk mensabitkan ‘tempat’ bagi Allah.
Mereka(golongan musyabihah) juga mengatakan Allah ada tempat tapi tempatNya bukanlah seperti tempat-tempat makhluk, atau pun tempatNya Dia sahaja yang tahu. …Subhanallah …manusia jenis apakah yang mengatakan sedemikian sehingga ada niat yang jahat untuk mengatakan Allah mempunyai tempat. Dari hujah manakah mereka ambil sehingga boleh menghukumkan orang yang berpegang aqidah ‘Allah ada tanpa bertempat’ ini dari Muktazilah dan Jahmiah?.

Kenyataan yang mengatakan ‘aqidah Allah ada tanpa bertempat’ adalah aqidah Muktazilah’ bererti telah menghukum salah seorang sahabat Nabi iaitu Saidina Ali sebagai muktazilah, kerana beliau telah menafikan ‘tempat’ bagi Allah.
Saidina Ali telah berkata:
كان الله ولا مكان

Maknanya: Allah ada tanpa tempat
…………………………………………………………………………..

RUJUKAN :
ULASAN :
Golongan Al-wahhabiyah tentunya tidak berminat dengan jawapan JAKIM ini kerana bercanggah dengan akidah mereka yang mana mereka tidak mengikriraf seseorang itu sebagai Islam sekiranya tidak beriktikod Allah duduk di atas arasy atau dengan ibarat lainnya Allah Bertempat. Akal golongan Al-wahhabiyah yang senantiasa cenderung dengan tashbih dan tajsim tidak sekali-kali menerima kewujudan Tuhan melainkan sekiranya Tuhan tersebut bertempat. Inilah yang MuftiN Asri Perlisy syarahkan kepada masyarakat Islam katanya :” Sekiranya Allah tiada tempat maka Allah tidak wujud”. Golongan al-wahhabiyah khasnya bimbingan Asri ini mengunakan pelbagai cara supaya dapat membayangkan Allah taala.lupa..lupa dengan Hadits yang diriwayatkan oleh Abu al-Qasim al-Ansariyy:
Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:
لا فِكْرَة فِي الرَّبِّ
رواه أبو القاسم الأنصاري
Maknanya : “Tidak boleh berfikir (membayangkan) tentang Allah”. (Diriwayatkan oleh Abu`l-Qasim al-Ansari).
Insyaallah akan penulis postkan ceramahnya itu pada masa akan datang. Pentashbihan dalam bentuk yang moden atau boleh dikatakan pentakwilan bathil daripada golongan al-wahhabiyah ini ” Allah duduk tapi tak sama dengan duduk makhluk” seringkali digunakan sebagai taktik baru untuk menarik masyarakat kearah kancah kekufuran.
“Allah duduk tapi tidak sama dengan duduk makhluk” atau dengan lafadz arabnya ” julus lasa kajulusina”. Lalu ketika mensyarahkan lafadz kufur ini mereka mengatakan : ” lembu duduk, ayam duduk, monyet duduk, babi duduk…Allah juga duduk, tapi duduk Allah tidak sama dengan makhluk. Tashbih yang berbentuk moden ini adalah bukan daripada Al-Quran dan Sunnah. pertama, kalimah julus (duduk bersemayam) adalah tidak warid dalam Quran dan Hadits. So dari mana mereka ambil pentakwilan bathil ini??..Tab’an..berdasarkan akal yang senantiasa mencari strategi baru untuk mentajdid akidah karamiyah dan hasywiyah tapi dimodified dengan nash al-Quran dan Hadits supaya nampak Islam.
Jika mereka golongan al-wahhabiyah mengatakan ” yad laisa kaaidina”, “sama’ laisa kasam’ina”. jawapannya ; lafadz tersebut warid di dalam nusush, al-Quran dan As-Sunnah. Adapun lafadz jalasa atau julus tidak warid. Kalaulah nama Allah atau sifat Allah “jalis” kenapa tiada seorangpun golongan al-wahhabiyah menamakan anak mereka “‘abd jalis”. Hamba cadangkan dan cabar Asri namakanlah anak dia “Adul Jalis” (kalau lelaki) untuk membuktikan akidah wahhabiyah benar..silakan…

Pesanan penaja..

Jauhi anak anda dari fahaman wahhabiyah….
Di Sediakan oleh :
Abu Lehyah Al-Kelantany
0133005046

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: