Posted by: bankwahabi | Jun 24, 2008

APA CERITA WAHABI.

Hakikat Shahidan Kassim di Perlis

Sunnah Perlis?

Dalam salah satu forum yang dihadiri oleh Dr Basit (phD Madinah) dalam program sunnah telah dihadiri sama oleh Syahidan Kasim. Dalam membentangkan persoalan sunnah Dr Basit menekankan sunnah yang syumul termasuklah penghapusan riba, persoalan aurat, hudud, pergaulan bebas, mengelakkan pembaziran, persoalan hutang dan lain2 persoalan yang lebih besar dari persoalan talkin, tahlilan dan seumpamanya. .

Biasanya syahidan kasim sentiasa mengemukakan soalan tapi kali ini dia keluar dari majlis kerana tidak tahan dengan ulasan yang diberikan oleh Dr Basit. Lalu Dr Basit telah dituduh merosakkan majlis walaupun berkata benar dalam persoalan sunnah yang syumul.

Institut Ibnul Qayyim telah merakamkan kejadian ini tapi tidak di keluarkan dalam lamannya dan tidak disebarkan dalam bentuk vcd kerana menjaga aib pejuang sunnah perlis Syahidan Kasim. Saya hairan betul kat geng yang kata tajdid ni.. ada pilih kasih pulak ye.. Yang di sebut oleh Dr Basit adalah persoalan sebenar yang patut di fahami oleh pejuang tajdid.. jangan memperjuangkan sunnah dalam bentuk yang terlalu sempit.

Syahidan Kasim?

Syahidan Kasim telah berubah di akhir pemerintahannya. Dia telah nampak ingin kembali kepada Islam. Mungkin atas sebab tekanan di mana kemewahan, pembaziran, hutang yang bertimbun di Perlis sehingga bil air, bil elektrik yang tak terbayar menyebabkan dia tersentak dan ingin kembali kepada Islam. Baguslah kalau begitu tapi kenapa tidak bersikap adil dan cuba mengemukakan islam yang syumul.

Kenapa mengemukakan semata2 sunnah perlis? Tapi ada yang mengatakan kerana ingin menjaga kedudukan politik, kalau di bincangkan persoalan sunnah yang syumul nanti dibuang oleh pimpinan atas.. betul ke wallahu a’lam.. tapi hakikatnya dah terbuang pun walaupun tak bincang persoalan sunnah yang syumul, Kan lebih baik dalam masa keinsafan tersebut terus melaksanakan islam yang syumul sebagai taubat untuk membaiki kesilapan yang lama.. Jangan mengharapkan perkara yang jauh, nanti jadi angan2 mat jenin..

syahidan kasim tak sempat untuk membaik pulih atau mengembalikan Islam di perlis dalam bentuk yang syumul ..Dengarnya akaun negeri Perlis masih dalam bank konvensional dan tak di tukar ke bank islam. Sepatutnya perkara ini sempat di laksanakannya sebelum perkara yang susah lain.

Seminar sunnah?

Seminar sunnah di Perlis pun dalam bentuk yang sempit dan sepatutnya ia menjurus kepada masalah besar yang semasa. Masalah penyelesaian kes jenayah mengikut sunnah, penyelesaian masalah pergaulan bebas, mat rempit mengikut sunnah, persoalan insuran islam atau mengikut sunnah, persoalan kad kredit islam, persoalan hutang dan riba, persoalan riba dalam ptptn adalah persolaan islam dan sunnah yang bersifat semasa dan perlu diketahui oleh pendokong sunnah dan tajdid.

Mufti Perlis?

Mufti perlis (SS Asri Zainal Abidin) sentiasa menyuruh orang bersikap adil dalam penilaian.. Tapi atas sebab kondisi atau kedudukannya ada perkara yang sangat jelas mempunyai kepentingan politik dirinya sendiri, mencari pengaruh, mencari pertentangan supaya dia dilihat dan diperhatikan orang…

Islam Hadhari dan Mufti Perlis

Islam Hadhari adalah isu lapok dan modal lapok dan langsung tidak digunakan oleh Pak Lah dan UMNO semasa p/raya kali ini… Yang membincangkan Islam hadhari pada waktu terdekat dengan p/raya hanyalah syahidan kasim dan mufti perlis. Mufti Perlis apabila di tanya tentang Islam hadhari terus menjawab dalam bentuk yang kabur dan menyembunyikan kebenaran..

Jawapan yang mudah kalau bersikap adil adalah jelas. Islam hadhari dari segi bahasa yang di melayukan mungkin boleh diterima tapi perlaksanaannyalah yang perlu di tekankan. Tapi kalau eksekutif pelaksana menjadikan Islam hadhari mengikut acuan nafsu sehingga seumpama islam liberal maka sudah tentu ia adalah salah dan haram. Jawapan semudah ini pun tak dijawab oleh Mufti mungkin mencari peluang bercakap di TV atau pun mungkin nak jaga syahidan kasim!!! Tapi adakah cara politik mufti perlis ini benar?? atau menyebabkan orang yang baik lagi meluat dengan mufti perlis dan menolak sunnah??

Artikel sebelum jadi mufti perlis kritikan terhadap islam hadhari langsung dah tak de dalam internet. kat mana mufti perlis ini buang pun tak tahulah..

Mufti Perlis dan Zuhud?

Dalam satu segi ada zuhudnya mufti perlis kini. Dalam ceramahnya untuk menunukkan kezuhudannya dia mengatakan dia tak ingin lagi menjadi mufti perlis tapi tiba2 di sambung pula kontraknya.. Tu jadi konfiusnya..

Jawatan mufti yang ditakuti ialah tidak berkata benar dan dipengaruhi oleh golongan politik atasan tak kiralah negeri mana pun.. Tu yang payahnya..

Tapi sepatutnya mufti yang biasanya berkontrak sahaja 2 tahun sekali sepatutnya berusahalah berkata benar walaupun ada risiko di buang atau di berhentikan kontrak. Kebenaran lebih besar dan suci dari jawatan mufti tersebut.

Berkata benar, bukanlah maksudnya menjatuhkan aib pemimpin, tapi berkata benar untuk menegakkan kebenaran dan supaya tidak menyesatkan rakyat jelata. Berkata benar bukanlah bermaksud mesti mencela atau memaki pemimpin tapi sekadar mengatakan hukum yang sebenar!!

Itu pun mufti perlis tak boleh buat kerana nak jaga syahidan kasim???

Mufti perlis ini juga menyatakan kelantan akan malap kerana sikap tok2 guru pondok yang pelik dan berkhayal dengan mimpi dan sebagainya.. Benar juga kata syeikh mufti perlis ini tapi di waktu yang sama jangan sekadar menuduh orang je.. tapi perlis juga mungkin malap kembali perjuangan sunnahnya apabila syahidan kasim telah tidak memegang tampuk pemerintahan perlis..

Mesti di ingat, pejuang sunnah di Kelantan adalah yang paling ramai berbanding perlis contohnya ketokohan Dr Johari Mat, Dr basit, Maulana Asri, Abdullah Qari dan sebagainya tapi geng2 pondok ini juga ramai menyebabkan ada perkara2 bid’ah yang dipertahankan.

wassalam

http://salafiwahhabi.blogspot.com/

http://sokongsalaf.wordpress.com/2008/03/24/sunnah-perlis-syahidan-kasim-dan-mufti-perlis/


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: