Posted by: bankwahabi | Mei 9, 2008

Siapakah MAZA: Satu Penilaian Am

Assalamualaikum.

Pada paparan artikel yang saya cedok daripada satu blog yang membuat penilaian pandangan MAZA tentang seorang artis. Ini pula satu lagi artikel yang saya ingin paparkan atas tujuan dan matlamat agar kita membuka minda untuk menilai seseorang ulamak. Artikel berikut di cedok daripada blog Ust Zamihan. Sumber yang ust zamihan dapat adalah daripada pejabat2 agama negeri dan juga para Mufti Negeri. Bukan satu pandangan yang bermotifkan permusuhan dan penghinaan; tetapi mengajak tuan2 agar lebih terbuka dalam menilai dan memilih seseorang itu sebagai ulamaknya.

Untuk pengetahuan tuan2; MAZA sudah banyak kali tidak menghormati para Mufti yang jauh lebih tua, jauh lebih alim, jauh lebih warak, jauh lebih tawaddhuk. Bagaikan MAZA seorang ulamak yg paling alim dan hebat di Malaysia. Dengarlah semula ceramah2 MAZA pada sebelum dan ketika awal jd mufti. Dengan bongkaknya menuduh amalan2 yang telah diamalkan di Malaysia tiada nas dan bida’ah kurafat dan sebagainya. Kerana kejahilannya,MAZA sanggup menuduh secara melulu. Adakah ini sikap org yg alim? Atau ini sikap para artis yg sentiasa mahukan populariti dan publisiti? Cuba tuan2 lihat gaya percakapan MAZA, bagaikan org yg bongkak. Lihatlah bagaimana para ulamak yg lain. TGNA, sy pernah berdamping dgn TG, lemah lembut dan kebanyakan ceramahnya menggambarkan seorang yg hebat, tawadduk, dan alim. TGHA, pun begitu. Alahyarham Ust Fadhil Noor pun begitu, Ulamak2 besar Al-Azhar pun begitu, para ulamak pondok pun begitu, para Mufti dan bekas mufti Negeri.

Jika tuan2 marah pada saya atau ust zamihan; jangan lupa marah dan kutuklah para Mufti Negeri yang lain. Kerana di Malaysia ini hanya MAZA shj ulamak. Yg lain keparat. Biarlah apa juga yg maza buat, semuanya baik dan terpuji walaupun bertentangan dengan Agama Islam.
Wallahu ‘ala wa ‘alam.

BANKWAHABI

http://al-ghari.blogspot.com/2008_03_01_archive.html

http://al-ghari.blogspot.com/2008/03/kisah-benar-mufti-perlis.html


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: