Posted by: bankwahabi | Mac 5, 2008

Himpunan Tulisan Al-Fadhil Ust Zamihan

PROVOKASI MUFTI PERLIS

LATARBELAKANG :
Apabila sesuatu aliran menguasai minda pemerintah. Ia akan cuba melebarkan ideologinya sedaya upaya yang boleh. Pelbagai cara, gaya dan tindakan dilakukan bagi mengukuhkan cengkaman pemikiran mereka. Walaupun dengan menggunakan taktik yang kotor dan membelakangi syariat Islam.
MANGSA :
Tuan blog tidak ketinggalan menjadi mangsa kerakusan fahaman liar ini. Kisahnya bermula apabila Us Zamihan al-Ghari menulis buku Salafiah al-Wahhabiyah Satu Penilaian. Buku ini mendedahkan polemik pemikiran Salafiah al-Wahhabiyah semasa. Merungkai penisbahan mereka terhadap golongan Salaf al-Soleh. Buku ini juga turut mencungkil pertentangan metodologi Salaf al-Soleh dengan Salafiah al-Wahhabiyah modern. Ternyata, ada perbezaan metodologi antara keduanya.
NOSTALGIA:
Buku ini disusun berdasarkan senario pelajar Malaysia di Jordan khususnya di Universiti Mu’tah lantaran terlalu asyik-masyuq dengan isu khilafiah bid’ah. Bahkan isu ini dijadikan anjakan sesetengah pelajar untuk membid’ah dan menyesatkan saudara seagama walaupun berkhilaf dalam soal-soal furuk dan ijtihadi. Fenomena ini hampir sama dengan apa yang berlaku dalam negara. Bahkan dimana jua negara umat Islam. Justeru, satu inisiatif diambil oleh Us Zamihan untuk mengurai kekusutan pemikiran yang berlaku dikalangan pelajar menerusi bukunya itu.
RESPON :
Namun, apabila dipasarkan dikhalayak awam. Ramai dari golongan yang mendakwa diri mereka sebagai Salafi melompat kepanasan melihat pendedahan eksklusif itu. Antaranya Dr Mohd Asri Abdul Thalib @ Zainul Abidin, Dr Azwira Abdul Aziz (Jabatan Al-Qur’an & al-Sunnah, UKM) Kapten Hafiz Firdaus Abdullah (Drebar Kapal Terbang MAS) dan lain-lain dari pemuka metodologi Wahhabi tempatan. Mereka berhempas pulang mengarang dan mencari idea untuk menolak paparan Zamihan. Ini kerana paparan Zamihan tidak secocok dengan ideologi mereka..walaupun paparan berfakta dan arus perdana.
USAHA PROVOKASI:
Dr Asri khususnya telah mengadakan pelbagai ceramah, rakaman dan menerbitkan tulisan untuk menyerang Us Zamihan. Termasuklah menuduh Us Zamihan sebagai penganut faham Syiah. Hujahnya, guru Ustaz Zamihan iaitu Syeikh Hassan al-Saqqaf dipercayai berfahaman syiah. Maka muridnya juga turut menyebarkan fahaman yang sama. Dalam masa yang sama beliau turut memprovokasi Us Zamihan dengan pelbagai keburukan termasuk dicop berideologi pembangkang, menyesatkan ulamak Arab Saudi dan bencikan Syeikh Ibn Taimiyyah. Benarkah begitu? Sebenarnya ini semua telahan liar yang bersarang diminda Dr Asri sahaja.
Lebih lanjut, Tuan-Puan boleh teliti penandasan hujah saya terhadap dakwaannya dalam sebuah buku : MENJAWAB KRITIKAN TERHADAP FAHAMAN WAHHABIYYAH DI M’SIA. Sampai sekarang beliau tidak membalas hujah saya. Tetapi dalam isu-isu tertentu, ada beberapa ‘barua’ yang cuba membuat provokasi yang sama terhadap saya. Saya terima dengan terbuka. Sudah lumrah, jika anda mengkritik aliran ini, ana terpaksa ‘membayarnya’ dengan provokasi yang begitu mahal.
PROVOKASI POLITIK KEJAM:
Sebenarnya, usaha pihak pelampau tidak terhenti di stesen akademik sahaja. Malahan mereka menggunakan kuasa politik dan pemerintahan untuk menjatuhkan kedudukan Us Zamihan yang berkhidmat di sektor kerajaan, khususnya di JAKIM.
Buktinya, dalam Majalah MILENIA, JAN 2007, Bil 53, m/s 18 (lihat paparan scan no:3) Dr Mohd Asri memperlekehkan Zamihan dengan menyindir JAKIM : “Para pegawainya (JAKIM) juga perlu memiliki kesedaran yang benar-benar mendalam tentang agama Islam.”
Analisa 1:
Berdasarkan kenyataan di atas, Dr Asri secara jelas mendakwa para pegawai JAKIM tidak mempunyai kesedaran yang mendalam tentang agama Islam. Subhanallah!
Tahukah Tuan Mufti bahawa rata-rata pegawai JAKIM datangnya dari skim S yang merujuk kepada perkhidmatan profesional dan sokongan. Mereka dipilih berdasarkan spesifikasi agama yang khusus untuk menganggotai JAKIM, JAIN dan MAIN samada secara tetap atau gunasama. Justeru, jika pegawai JAKIM yang berlatarbelakang agama dianggap tidak mempunyai kesedaran yang benar-benar mendalam tentang agama Islam…siapa yang lagi yang benar2 mempunyai kesedaran itu. Awak sorang je ke? Atau..kumpulan profesional Ustaz lompat yang menjadi pengikut saudara itu?Subhanallah. Diri sendiri sanggup diangkat sedangkan orang lain dihempap. Subhanallah!
Tegasnya disini, marahkan Zamihan..akhirnya pegawai-pegawai JAKIM yang tak bersalah turut dikecam. Uslub ini dipergunakan supaya Pegawai JAKIM bangkit menentang dan membenci Zamihan dari dalam. Teknik seperti ini sama dengan apa yang diamalkan oleh Fir’aun terhadap Nabi Musa yang setentang pandangan dengan beliau. Ternyata Fir’uan tiada integriti. Begitu juga Yahudi. Allahu Allah!
KONFRANTASI BERTERUSAN:
Tidak cukup dengan itu, Dr Asri terus melancarkan konfrantasi terhadap Zamihan al-Ghari melalui JAKIM sebagai majikannya. Buktinya, lihatlah paparan scan no : 4 yang disertakan di atas. Beliau mendakwa ..Us Zamihan Mohd Zain ke sana sini mencanangkan kesesatan ulamak Arab Saudi dan dakwaan terhadap ulamak Salafiah sebagai pengganas. Justeru itulah perkara yang sepatutnya dibanteras oleh JAKIM kerana Zamihan bergerak membawa imej JAKIM. maka dengan sendirinya maruah JAKIM turut di jaja.”
Katanya lagi : “..perbuatan itu sepatutnya ditegah oleh pentadbir JAKIM memandangkan imej JAKIM telah dirosakkan oleh kakitangannya…” (rujuk paparan scan no:6)
Analisa 2 :
Ya Tuan Syeikh, buktikan satu ayat @ ceramah yang menunjukkan Zamihan menyesatkan ulamak Arab Saudi atau menuduh mereka sebagai pengganas.Tolong dapatkan kertas kerja, ceramah atau CD kalau ada. Bawak mai bukti tu. Kita kembali kepada kaedah Usul : “Orang yg mendakwa harus mengemukakan bukti. Dan orang yang ingkar perlu bersumpah.” Khulasahnya, bawa dulu bukti kamu. Lepas tu aku akan bersumpah atas nama Allah. Jangan main propaganda secukup rasa sahaja. Samada anda Mohd Asri dan aku Zamihan..bersama kita renungkan surah Fushilat ayat 21-22 sebagai pedoman dan pelajaran. Kita kembali kepada Allah.
Analisa ke 3 :
Niat Dr Asri ‘mengapikan’ JAKIM boleh diragui. Apa sebenarnya yang diinginkan beliau? Nak minta JAKIM banteras Zamihan? Zamihan menjaja maruah JAKIM? Masya Allah..jahat sangat Zamihan. Ya..Zamihan memang orang jahat. Bahkan jahat sangat. Lebih jahat dari segala manusia. Puas hati kan..! Terpulanglah kepada Tuan-Puan untuk menilai.Tapi.. hanya satu ku pinta. Ayuh…buktikan kejahatan Zamihan secara sarjana. Dan jika Zamihan menyeleweng.. sesiapa sahaja..diminta tampil untuk membanteras penyelewengan Zamihan. Dengan segala hormatnya dipersilakan. Ahlan Wa Sahlan! Itu satu kebaikan. Tetapi, jelaskan penyelewengan Zamihan secara benar. Bukannya secara propaganda seperti Drebar Kapal Terbang dan Ustaz UKM.
Jika benar kelakuan dan sikap Zamihan menjaja imej dan maruah JAKIM. Sila buktikan. Sila ambil tindakan. Ketahuilah Tuan-Puan bahawa : “Aku datang ke JAKIM kerana Allah. Aku kerja kerana Allah. Majikan aku adalah Allah. Allah akan bayar gaji, bonus dan dividen ku. Dan aku boleh pergi dari sini kerana Allah.”
Anda tidak perlu jadi ‘batu api’ untuk JAKIM mengenakan tatatertib kepada Zamihan. Kalau provokasi anda berjaya mungkin Zamihan kehilangan hak dunia. Tapi ingat hak akhirat..sebesar zarah..pasti dituntut jua. Sedarlah, sikap ‘batu api’ itu sendiri bukan calon syurga. Bahkan indikasi istimewa buat calon neraka. Berhati-hatilah dengan sabda Baginda SAW kepada kita.
Bagi saya, sepatutnya sikap dan pemikiran Dr Asri perlu dibanteras oleh Raj, Kerajaan negeri Perlis juga JAKIM. Ini kerana beliau selalu melancarkan kontroversi agama secara terbuka. Mengritik keras agensi agama, menohmah ulamak pondok, para asatizah serta cuba menukar wajah metodologi pengurusan Islam negara kita.

Sebenarnya, sudah berkali-kali MB Perlis dan Muftinya meminta jasa baik pimpinan JAKIM untuk ‘menendang’ Zamihan keluar dari JAKIM. Saya pun dah cuak dan masak. Tak percaya..tanyalah mereka berdua. Mintalah mereka bersumpah atas nama Allah kalau Zamihan menulis secara fitnah. Namun, Allah masih tidak mengizinkannya. Ketahuilah bahawa Aku sendiri lebih rela hilang kuasa, pangkat, harta dan glaomur..asalkan tidak bercerai kasih denganNya. Ibn Umar berpesan : Jika dunia diciptakan dari emas yang hancur binasa. Jika negeri akhirat dicipta dari batu-bata yang kekal selamanya. Nescaya aku akan memilih yang kekal berbanding sementara.” Allahu akbar!
KESIMPULAN :
1) Melancarkan konfrantasi dan provokasi terhadap seseorang yang tidak sealiran dengan kita bukanlah sikap Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar. Ia merupakan teknik jahiliyyah yang tidak bertamadun. Oleh yang demikian, seseorang itu perlu menjauhkan diri dari teknik berkenaan.
2) Berpada-pada lah dalam mengasihi dan membenci. Jangan sampi kebencian kita terhadap seseorang menyebabkan kita tidak berlaku adil. Sebaliknya berlaku zalim, cenderung kearah kezaliman. Kelak nanti.. kita disambar api neraka. Wal ‘iyya zabillah!
Alangkah cantiknya sekuntum mawar. Walau tumbuh berduri, indah dipandang, dicium wangi. Bertasbih dan tidak berdosa pada Ilahi. Berbanding manusia yang busuk hati. Kesana ke mari meninggi diri. Selesa bila dipuji. Rasa tercabar bila pemikiranya ditandasi.
Zamihan Mat Zin al-Ghari (012 2465518)

Monday, March 3, 2008

APAKAH BENAR DARUL SUNNAH?

LATARBELAKANG :
Nampaknya aliran pemikiran kontemporari di Malaysia sedang berlumba-lumba untuk mempengaruhi minda VVIP. Terutamanya aliran pemikiran ekstrem Wahhabiyyah Dan Syiah. Ini kerana kuasa politik dilihat satu prospek yang amat cerah bagi menyengatkan lagi bisa pemikiran yang ditaburkan.
CORETAN SEJARAH :
Jika kita menyusuri sejarah tamadun Islam. Bermula zaman Umawiyah, Abbasiyyah, Uthmaniyyah dan kerajaan Islam kecil yang lain..ternyata kuasa politik begitu mencengkam pengaruh ulamak. Sekaligus menjadi wadah pencetus pemikiran bangsa. Berasakan gambaran tadi, maka tidak hairanlah startegi Wahhabiyyah kini mula beralih kepada tokoh politik dan kenamaan berbanding masyarakat awam.
Saya teringat pula, sejarah awal kemunculan fahaman Muhammad Abdul Wahhab. Setelah dakwahnya ditentang oleh ayah dan abangnya sendiri juga para ulamak Haramain. Dan dakwahnya ditolak oleh masyarakat tempatan pada waktu itu. Beliau mula menukar strategi. Iaitu dengan mencari kongsi politik untuk cepat mendatangkan hasil dakwah. Akhirnya, Beliau bergabung dengan Uthman bin Hamad bin Mua’mmar. Uthman bertugas sebagai gabenor Uyainah pada waktu itu. Tetapi ingin benar untuk melebarkan pengaruhnya. Dan beliau melihat Muhammad Abdul Wahhab salah seorang rakan kongsi yang berdaya maju berasaskan slogan ‘tajdid’ yang dilaungkannya.
Akhirnya mereka bersatu. Namun, pakatan ini tidak bertahan lama. Setelah beberapa bulan, akhirnya berlaku perselisihan faham antara keduanya berhubung isu penyelesaian kes hukuman zina yang dilaksanakan oleh Muhammad Abdul Wahhab. Hukuman itu dikatakan begitu kejam. Dan masyarakat mula tidak mahu membayar cukai kepada gabenor. Lalu hancurlah kongsi politik yang pertama.
Tidak lama kemudian, Muhammad Abdul Wahhab mendapat kongsi politik yang ke-2. Iaitu melalui pakatannya dengan Muhammad Ben Sa’ud yang bertindak sbg ‘amir Dar’iyyah pada waktu itu. Bahkan beliaulah Pengasas Monarki Arab Saudi sekarang ni. Pakatan ini bukan sekadar gerakan dakwah. Sebaliknya menjadi satu gerakan ketenteraan yang berpusat di padang pasir negeri Najad. Dan mereka melancarkan konfrantasi terhadap Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Beleklah sejarah, nilailah pro dan kontranya. Nescaya kita akan dihidangkan dengan kronologi gerakan Wahhabiy yang begitu panjang dan mendebarkan.
SENARIO M’SIA :
Apapun, berbalik kepada senario negara kita. Fenomena Wahhabiyyah Malaysia menggunakan metodologi yang hampir sama. Iaitu mendekati ahli politik, korporat, selebriti dan kenamaan. Menyebabkan ramai dari kalangan mereka sudah terpengaruh dengan faham liar al-Wahhabiyyah ini.
Paling ketara sebuah negeri di utara tanah air kita. Dulunya dikenali dengan Perlis Indera Kayangan. Kini bertukar wajah retorik: Perlis Darul Sunnah.
Antara ciri Sunnah yang dipraktikkan :
1) Mengkritik Agensi Agama melalui lisan Muftinya
2) Membid’ahkan atau menyesatkan masyarakat Islam dengan isu khilafiah- furu’iyyah
3) Tidak menghormati pendekatan mazhab yang diamalkan di negeri-negeri lain
4) Mempromosi fahaman agama berdasarkan metodologi Muhammad ben Abdul Wahhab dan pengikut2 mereka.
5) Menumpukan perhatian kepada blog pemikiran Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, al-Baani DLL.
6) Mengecam tokoh-tokoh agama yang tidak sependapat dengan mereka.
7) Mengaku Darul Sunnah. Tetapi tidak melaksanakan tuntutan Islam secara keseluruhan. Seperti Perundangan Islam, Pembangunan Islam, Kewangan Islam, Pendidikan Islam DLL
8) Melancarkan provokasi terhadap individu yang bangkit mempertahankan aliran tradisional.
Apakah Perlis benar-benar Darul Sunnah?
Tepuk dada..tanyalah Iman dan Takwa.

DR MOHD ASRI PERLU SEDAR DIRI

SINOPSIS :
Jawatan Mufti amat mulia. Baik pada pandangan masyarakat mahupun agama. Ia sewajarnya dipilih dari mereka yang benar-benar layak untuk mendudukinya. Pendeka kata, status kealiman, kewarakkan, ketaqwaan dan kebijaksanaan adalah mekanisme asas dalam pemilihan mereka. Bukan hanya ditentukan oleh kerakusan kuasa politik dan individu tertentu. Akibatnya, siapa yang mendekati pemerintah atau ahli politik tertentu dia akan mendapat habuannya. Bahkan dilantik menjadi mufti walaupun tidak menguasai disiplin ilmu agama secara benar. Situasi ini menepati kisah benar sebagaimana yang dialami oleh Mufti Perli, SS Dr Mohd Asri bin Abdul Thalib @ Zainul Abidin.
DALIL 1 : DR ASRI MENGHINA INSTITUSI AGAMA

Buktinya : Dalam Majalah MILENIA, Januari 2007, Bil 53, m/s 18 : Dr Mohd Asri Abdul Thalib @ Zainul Abidin mengatakan : “Semua maklum bahawasanya JABATAN YANG PALING LEMBAP DI MALAYSIA IALAH JABATAN AGAMA.” – sila rujuk paparan scan no ; 1 yang disertakan di atas.

Analisa :

Sepatutnya beliau sedar intisari dan gaya bahasa percakapannya itu. Selaku Mufti, beliau sewajarnya menghormati JAKIM sebagai urusetia induk Majlis Kebangsaan Islam (MKI) yang dipengerusikan oleh PM dan yang dinaugi Yang DiPertuan Agung. Oleh itu, mengkritik JAKIM ertinya mengkritik PM dan Yang DiPertuan Agung. Benarkah JAKIM LEMBAP? Tak berfungsi? Atau tahukah anda dengan fungsi JAKIM keseluruhannya?.
Peka :
Semua pihak perlu peka bahawa gaya bahasa umum yang diungkapkan Mufti Perlis juga menatijahkan kritikan yang keras terhadap Raja-raja Melayu sebagai ketua Agama Islam negeri-negeri di Malaysia. Hairan, beliau berkhidmat di bawah raja Melayu Islam..tetapi beliau sendiri mengkritik Jabatan dibawah naungan Rajanya. Bahkan begitu tega melancarkan kritikan keras kepada Jabatan Agama dinaugi Raja-raja negeri lain. Dr Mohd Asri sepatutnya lebih beradab dan sedar diri.
Kalau nak kritik silakan. Tapi kritiklah secara membina. Bukannya mengkritik SECARA MENGHINA. Gaya bahasa kritikan secara menghina jelas disini apabila anda menyifatkan JABATAN YANG PALING LEMBAP DI MALAYSIA IALAH JABATAN AGAMA.”
Kritikan anda begitu terbuka. Bagi bukan Islam, mereka teruja dengan kritikan anda. Bagi kaki Islam Liberal..andalah jaguh yang se-ideologi dengan mereka. Apakah anda berasa sungguh2 bangga dengan situasi ini. Bolehlah dikatakan bahawa anda senada dan seirama dengan mereka. Subhanallah.
Analisa Ke: 2
Kecaman Dr Asri terhadap Jabatan Agama sebenarnya tidak berfakta. (Rujuk no : 2 paparan scan di atas). Ini terbukti apabila beliau hanya merujuk kepada kes perceraian yang lebih 10 tahun tidak cukup utk dijadikan alasan Jabatan Agama Lembap. Cuba Tuan Mufti dapatkan statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia. Berapa banyak penisbahan antara kes tertangguh di mahkamah syariah dengan mahkamah sivil sebenarnya. Bahkan terdapat banyak kes di mahkamah sivil yang melebihi jangkamasa penangguhan di mahkamah syariah. Tetapi tidak dihighlight oleh beliau. Bila ingin mengkritik cukupkah hanya satu fakta. Di sudut realiti, tidak pula dikemukakan fakta. Berlaku adillah dalam mengkritik. Jangan main hentam kromo brader.
Analisa ke:3
Anda sepatutnya sedar bahawa anda juga sebahagian dari Jabatan agama yang anda maksud. Jadi luahan anda itu bolehlah diibaratkan seperti meludah kelangit. Akhirnya terjatuh kepada muka sendiri. Hingga ke saat ini, setakat mana pembaharuan yang anda lakukan untuk negeri yang didakwa sunnah itu? Saya pun setuju. Elok sangat lah dipraktikkan Sunnnah Nabi SAW. Soalnya, mana satu yang anda laksanakan? Sunnah kecil-kecilan (furuk). Atau Sunnah secara tempelan. Banyak mana kemajuan agama yang diwujudkan. Maju atau celaru? Bersama kita cermin hati dan muhasabah diri.
SIKAP KITA :
Sesiapa sahaja yang membaca artikel ini harus tenang. Ini bukan serangan peribadi. Sebaliknya satu analisa akademik tentang ketidakwajaran seseorang yang bergelar Mufti melancarkan kritikan yang tidak berhati perut kepada agensi agama. Bahkan agensi agama digambarkan sebagai paling lembap di Malaysia. Subhanallah. Mari tentukan sikap dan pendirian kita.
Kepada pengikut setia Dr Mohd Asri usahlah gelabah atau taksub secara sembrono. Terimalah kebaikan dan kekurangan beliau seadanya. Beri ruang kepada minda anda untuk meneliti fakta dan sikap idola anda itu. Perhatikan dengan mendalam idea dan pemikirannya. Jangan sampai idea, pemikiran dan penulisannya itu mencalar maruah agama tercinta.
KESIMPULAN:
1) Hati-hati mengkritik. Hari ini anda mengkritik, percayalah esok lusa.. anda juga dikritik. Kritiklah secara membina. Jangan menkritik secara menghina.
2) Sedarlah bahawa dengan bersikap rendah diri kita akan mulia. Dan bersikap ‘besar diri’ membuatkan kita dihina.
Zamihan al-Ghari (03 89222690 ext 8413) @ 012 2465518

Responses

  1. […] Sanggahan dari Pegawai JAKIM di sini […]


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: