Posted by: bankwahabi | September 3, 2007

KOMEN PILIHAN-MAZA DAN KEBODOHANNYA-

Gadot bin gondot | chegu75@yahoo.com.my

Good morning Asri. Aku memang dah lama suka dengan cara ko berdakwah. Apa yang ko cuba sampaikan memang jelas dan pada aku memang sesuai sangat dengan keadaan umat islam khasnya di Malaysia dikala ini. Aku ada terbaca penerangan ko tentang kursus haji baru-baru ini. Memang meruntun jiwa aku. Pada aku ko memang berani tapi macam tak kena tempat. Asri… Asri… Asri… apa tujuan sebenar ko ni sayang. Ramai orang kampung aku termasuk bapak aku pun dah mula malas nak pergi kursus haji sbb dgar pendapat bernas ko tu. Masalahnya kebanyakan orang kampung aku ni bukan tau pun bab- bab haji ni tapi keegoan dengan kemalasan aje yang lebih disamping dapat sponsor pergi Mekkah samalah macam ko. Kesian bapak aku tak nak dengar nasihat lagi dah. Aku takut besok balik Mekkah cuma dapat penat je dengan dapat beli kurma. Aku nak tanya ko lah Dr Asri apa yang ko dapat buat semua ni? Salah ke kalau belajar? Salah ke kita bersusah-susah sikit sebab nak senang-senang kemudian? Apa yang ko marah sangat dengan kursus haji tu? Aku tau ko memang dah pandai, cerdik, pintar dan macam-macam lagilah ko ni pendek kata semuanya ko lah. Tapi persoalannya macam mana dengan saudara-saudara kita yang tak pandai. Kalau ko ada otak cuba ko fikir jenis bangsa kita ni. Jawapan yang ko dapat adalah orang- orang kita kebanyakkannya pemalu. Malu bertanya, malu nak mengaku kelemahan diri, cuma buat maksiat je yang kita tak malu. Aku tau nanti ko akan tanya kalau dah malu bertanya pergi kursus haji pun tak guna sebab tak tau diam nak tanya malu. Oklah Asri… sekurang-kurangnya bolehla dia tanya member-member sebelah kalau member sebelah tak tau boleh tolong mintak member sebelah tanyakan pada penceramah. Tak gitu Asri? Akhir kata, aku pohonlah jasa baik ko Asri janganlah ko menggatal-menggatal nak ubah tu ubah ni ikut cekadak ko je. Ko bawak-bawaklah berbincang dengan ulamak-ulamak lain yang kebanyakkannya lebih berilmu dari ko. Tolonglah jangan terlalu rasa yang diri ko tu dah perfect ckap orang semua ko tolak konon tak ikut hadis tak ikut nas macam ko sorang je pakar hadis. Bukan apa kalau ko nak rosak ko rosaklah sorang-sorang jangan ko bawak orang lain. Kesian dia orang, jadi keliru, jadi haru biru jadi kelabu pun ada. Dan aku harap lepas ni tak payahlah nak buat sajak ke apa ke buat meremang bulu roma aku je bacanya. loya tekak aku. Wassalam.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: