Posted by: bankwahabi | Mac 13, 2007

SATU CABARAN TERHADAP WAHHABI MALAYSIA DAN MANA2 YANG BERANI KATAKAN MEREKA BENAR!!!!

SAYA MENCABAR SECARA RASMI KEPADA WAHHABI DAN TOK TOK GURUNYA YANG MEMBACA CABARAN SAYA UNTUK BERTEMU MUKA BERBINCANG ATAU BERDIALOG ATAU APA-APA SAHAJA YANG PUAK WAHHABI MAHUKAN.
KITA BERTEMU BERDEBAT SEKIRANYA MAHU DIHADAPAN ORANG RAMAI ATAU TERTUTUP ATAU APA-APA SAHAJA KHUSUSNYA DALAM MASAALAH AQIDAH ISLAM YANG KAMU WAHAI WAHHABI PEROSAKKANYA!
AYOH..hubungi hp saya 012-2850578

TERMASUK MUFTI WAHHABI YANG DI UTARA NUH! DAN DR. DR. YG SETARAF DGN DR. AMINAH WADUD SEPERTI DR ASRI, DR. A. YASSIN DAN KUNCU-KUNCU WAHHABI DARI PERINGKAT BAWAH TANAH HINGGALAH SETINGGI2 PERINGKAT HANGPA! TERMASUK TOK TOK KETUA KAMU WAHAI WAHHABI YANG DI SAUDI NUH!
AYOH… HAATI BURHANAKUM IN KUNTUM SODIQIN


Responses

  1. Ini Email Dr Asri Zainal Abidin : moasri@yahoo.com
    Kalau hang berani nanti kami akan aturkan berdebat dengan antum semua.

  2. Wahai hantu ( yg taruk namanya disini sbgai ‘hantu).
    pesal hang tanya kami berani ke idak?! kan awal-awal lagi kami sendiri yang offer debat terbuka atau tertutup dgn Asri dan mana-mana Wahhabi yg byk membawa kepesongan dalam akidah dan menyebarkan kesilapan akidah kepada umat islam.
    Pastu hang bagi email dia buat apa?
    Saya tak terhingin langsung nak hantar email pada org yg setaraf dengan DR AMINA WADUD nuh! lagi pun belum pasti dia buka atau baca. kalau jumpe face-face dalam majlis debat rasmi secara ilmiah islamiah baru saya nak, itu pun saya dah ajak byk kali..buat masa skrg dah 1001 org ckp mcm hang kononnya nak aturkan debat. tapi senyap juga sbb dah tarak hujjah. sy bagi peluang ja hangpa semua nak buktikan yg akidah Allah Duduk dan Berjisim tu betul ka idak. tapi bagi islam dan ulamaknya akidah tu adalah akidah kufur! sama akidah yahudi dan nasroni.
    oklah..sekali lagi contaclah saya ( Abu Syafiq ) 012-2850578 utk debat atau apa2 saje atas apa2 tajuk sekalipun. Demi mempertahankan agama islam yg murni dan bukan taassub pd ‘nabi’ (ikutan) kamu semua tuh!

  3. Dipetik dari website JAKIM : http://web.islam.gov.my/forum/mesej.php?10.0000000771

    Assalamualaikum.

    Pada satu ketika dahulu sebahagian diantara kita kerap membaca dalam keratan akhbar mengenai fahaman Wahhabi di negara kita yang tercinta ini.

    Bagi memberi pendapat dalam soal ini ingin saya meminta agar jangan ada di kalangan pembaca yang tersilap faham mengenai timbul dan beterusannya isu ini dengan menyatakan kepada penulis isu ini sebagai “mengapi-apikan masyarakat”.

    Ini kerana cara pendekatan penerangan mengenai golongan dan fahaman Wahhabi perlu diperbagaikan bagi menyatukan umat Islam yang mula kerap terpengaruh dengan ideologi luar yang sering memporakperandakan kesatuan umat.

    Tidak syak lagi dalam dunia ilmu Islam, akidah merupakan satu-satunya asas kepada segala jenis ilmu Islam.
    Apabila wujudnya satu fahaman baru dalam sejarah Islam kesemua para ilmuan Islam yang mendalami segala jenis ilmu akan merujuk kepada asas akidah fahaman baru tersebut bagi mengetahui sejauh mana kebenaran mahupun kebatilan fahaman itu.

    Ringkasan akidah Islam sebenar yang perlu diperingatkan kepada semua adalah mempercayai bahawa Allah sebagai Tuhan yang berhak disembah, wujudnya Allah adalah tidak menyerupai dengan segala makhlukNya sepertimana firman Allah dalam surah As-Syura ayat 11 yang bermaksud:
    “ Tiada sesuatupun menyerupai Allah ”.

    Allah tidak memerlukan kepada Arash mahupun tempat untuk diduduki, kerana duduk dan bertempat merupakan sifat yang tidak dinyatakan di dalam Al-Quran mahupun Al-Hadith serta bercanggah dengan hukum akal bahkan satu-satu pemesongan akidah Islam yang dinamakan “tashbihullah bi kholqihi” (menyamakan Allah dengan makhlukNya).

    Mesti mempercayai bahawa Allah Pencipta segalanya termasuk amalan manusia, ini telah dinyatakan dalam surah As-Shofat ayat 96 yang bermaksud : “Dan Allah lah mencipta kamu dan mencipta amalan kamu”.

    Diwajibkan percaya bahawa Muhammad bin Abdullah merupakan utusan Allah kepada manusia dan jin, harus menziarahi makam baginda, harus bertawassul dengan baginda dan harus jua menyambut maulid baginda yang diisikan didalam sambutan maulid tersebut dengan bacaan Al-Quran, kisah sejarah perjuangan baginda, memuji baginda dengan nasyid dan sebagainya.

    Diwajibkan juga mencintai Rasulullah dan para sahabat baginda termasuk kesemua para khalifah Islam dikalangan sahabat tanpa mencemuh ataupun menghina mereka.

    Inilah diantara sebahagian ilmu yang perlu dipercayai bersumberkan Al-Quran dan Al-Hadith . Sebahagian besar Akidatul Haq tersebut telah diterbalikkan dan diserang habis-habisan oleh golongan Wahhabi. Oleh itu, tidak hairanlah sekiranya JAKIM
    mengambil keputusan yang tegas bagi membenteras fahaman Wahhabi dinegara kita ini.
    (( lihat Jakim: Wahhabi Boleh Jejas Perpaduan Islam http://202.188.124.43/bernama/v3/bm/news.php?id=167224 ))

    Jika dilihat kajian ulama’ Ahlussuunnah Wal Jamaah dari seluruh pelusuk negara islam termasuk negara Saudi Arabia mengenai ideologi Wahhabiyah, mereka membahagikan kajian kepada tiga :
    1- Fahaman Akidah Wahhabi.
    2- Pendekatan Fiqh Wahhabi.
    3- Method Dakwah Wahhabi.

    1- Fahaman Akidah Wahhabi

    Pengkaji sejarah ajaran Wahhabi mendapati fahaman ini mirip kepada sistem akidah dibawa oleh seorang bergelar Jahmu bin Sofwan.

    Dia meletakkan sistem akidahnya yang celaru berdasarkan kaedah yang digelar “tasybih la tasybih” atau “tajsim la tajsim” iaitu menyamakan dan mentajsimkan Allah dengan makhlukNya kemudian dihujung kenyataan tersebut menafikan pula. Ini dikenali oleh ulama tauhid sebagai “tamwih” iaitu berdusta dengan cara memutar belit fakta.

    Asas akidah Wahhabi adalah memilih seluruh ayat mutasyabihat sebagai sumber rujukan utama akidah dan membelakangi ayat muhkamat dengan hanya mempercayai zahir maknanya sahaja. Inilah punca utama asas sistem akidah mereka terpesong dari akidah Islam.

    Diantara akidah golongan Wahhabi yang jelas bercanggah dengan akidah salaf dan khalaf adalah :
    1- Wahhabi mempercayai bahawa Allah duduk diatas Kursi.

    Lihat kitab Wahhabi Fathul Majid Syarah Kitabut Tauhid m/s 485 cetakan Maktabah Muayyad dan Maktabah Darul Bayan karangan Abdur Rahman bin Hasan yang merupakan cucu kepada Muhammad bin Abdul Wahhab.
    Ini merupakan akidah yang bercanggah dengan islam kerana menyamakan Allah dengan makhlukNya, ianya juga tidak dinyatakan dalam Al-Quran dan Al-Hadith serta bercanggah dengan usul keimanan mensucikan Allah dari sifat makhlukNya sepertimana dinyatakan oleh Allah di dalam surah Al-Ikhlas ayat 4 yang bermaksud : “ Dan tiadalah bagiNya persamaan dengan sesuatu ”.

    2- Wahhabi beriktikad bahawa Arash merupakan tempat bagi zat Allah.

    Lihat kitab yang sama m/s 627, 629.
    Ini merupakan mirip kepada akidah yahudi yang sering menyatakan perkara sama di dalam kitab Injil Muharrafah mereka. Sedangkan akidah Islam perihal kewujudan Allah adalah Dia tidak memerlukan tempat kerana Dia yang mencipta tempat maka wujudNya tidak di tempat dan akidah Wahhabi bercanggah dengan sabda Rasulullah yang bermaksud :

    “ Dan Engkau Ya Allah, Yang Az-Zhohir, maka tiada sesuatu diatasMu, dan Engkau Ya Allah, Yang Al-Bathin, maka tiada sesuatu dibawahMu ”. Sohih Muslim.

    Didalam hadith yang sama riwayat Imam Baihaqi didalam kitab beliau yang berjudul Al- Asma’ Wa As-shifat m/s 400 dinyatakan selepas sabda Nabi : “ Maka, jika diatas Allah tiada sesuatu dan dibawahNya pula tiada sesuatu ini menunjkkan bahawa Allah bukan ditempat ”.

    3- Wahhabi menyatakan bahawa Allah mempunyai kedua belah kaki dan Allah akan meletakkan kakiNya didalam api neraka.
    Lihat kitab Syarah Tafsir Ayatul Kursy oleh Soleh Uthaimin m/k 19 cetakan Maktabah Ibnu Jauzy . Ini merupakan persamaan Allah dengan makhlukNya dan ia jelas bercanggah dengan akidah islam kerana Allah telah berfirman di dalam Surah An-Nahl ayat 74 yang bermaksud : “ Maka janganlah kamu menyamakan Allah ”.

    Ini semua merupakan akidah tasybih, dibawa serta diakui oleh mereka sendiri sedangkan ianya bercanggah dengan akidah Islam yang menafikan sifat kaki, bertempat dan duduk bagi Allah Ta’ala.
    Sekiranya hendak saya nyatakan kesemua, maka kita akan dapati lebih dari 20 perkara akidah mereka terpesong dari landasan akidah para Nabi, sahabat, ulama Islam dan seluruh umat Islam sedunia yang lebih ramai bilangannya dari puak Wahhabi.

    2- Pendekatan Fiqh Wahhabi

    Dalam segi fekah, golongan Wahhabi mirip kepada Al-La Mazhabiyah iaitu yang mengetepikan dari mengikut hukum hakam yang telah di istimbatkan oleh mana-mana mazhab muktabar dalam Islam.

    Walaupun demikian mereka tetap mendakwa sebagai pengikut mazhab Hambali untuk mengaburi mata masyarakat agar tidak membenci mereka. Tujuan mereka agar kesemua umat Islam mengikut mereka dari segala aspek hukum dan akidah.

    Selain itu hukum bid’ah membid’ah juga menjadi cara utama mereka dalam menetapkan sesuatu hukum.
    Contohnya, Wahhabi membid’ahkan dan menyamakan sambutan
    Maulidur Rasul dengan yahudi.
    Lihat kitab At-Tauhid karangan Soleh bin Fauzan m/s 116 cetakan Riyadh, Saudi.

    Ini membawa kepada kekecohan umat islam sejagat. Sedangkan hukumnya adalah diharuskan kerana Rasulullah telah bersabda apabila ditanya mengenai puasa sunat hari Isnin baginda menjawab :
    “ Hari itu adalah hari kelahiranku ”. HR Sohih Muslim.

    Begitu juga mereka mengharamkan pengkhususan solat dan puasa pada nisfu sya’ban.
    Lihat kitab yang sama m/s 101.
    Kenyataan yang popular dari kalangan Wahhabi ini sebenarnya jelas bercanggah dengan hadith yang bermaksud :
    “ Apabila tiba malam nisfu sya’ban maka bangunlah pada malamnya (qiamullai) dan berpuasalah pada siangnya” .
    Hadith riwayat Ibnu Majah.

    Sememangnya dari segi fekah, cara pendekatan mereka cukup terkenal dengan hukum hakam yang ganjil. Jika hendak disenaraikan disini tidak mencukupi kerana ianya melebihi puluhan perkara.

    3- Method Dakwah Wahhabi

    Sering kita mendengar dari golongan ini seruan dakwah salafi. Bagi mereka, selain dari Wahhabi sememangnya tidak mengikut cara dakwah Islam yang berlandaskan ajaran salaf.
    Seolah-olah hanya mereka sahajalah berada dalam landasan sirot mustaqim.
    Akan tetapi, pada hakikatnya mereka banyak terpesong dari cara dakwah salaf yang sebenar.

    Lihat sahaja cara dakwah mereka mengkafirkan golongan Islam yang bergelar Asya’irah. Lihat pengkafiran Wahhabi terhadap golongan Islam Asya’irah dalam kitab Wahhabi berjudul Fathul Majid Syarah Kitabut Tauhid karangan Abdur Rahman bin Hasan bin Muhammad bin Abdul Wahhab m/s 453.

    Begitu juga Wahhabi menyatakan bahawa Asya’irah bukan dari Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Lihat kenyataan Soleh bin Fauzan dalam kitabnya Min Masyahir Al-Mujaddidin Fil Islam m/s 32 terbitan Riasah ‘Ammah Lil Ifta.
    Sedangkan umat islam sekarang berpegang dengan Asya’irah dan Asya’irah lah merupakan Ahlus Sunnah Waljamaah sepertimana yang ditegaskan oleh ulama’ terkemuka Al-Hafiz Al-Murtadho Az-Zabidi didalam kitab Itham Sadutul Muttaqin bahawa : “ Apabila dinyatakan Ahlus Sunnah Wal Jamaah maka mereka adalah Asya’irah dan Al-Maturidy ”.

    Dengan ini tidak harus menamakan Wahhabi sebagai puak salafi, tetapi perlulah dinamakan mereka sebagai puak Wahhabi walaupun mereka menafikan nama tersebut kerana ulama salaf tidak bermethodkan dakwah mereka seperti Wahhabi.

    Wassalam. semoga bermanfaat.

  4. PELIK…!

    Saya pelik mengapa penyokong ajaran Wahhabiyah dan tokoh-tokohnya yang menghantar sms kepada saya kononnya menyahut seruan saya utk berdebat, tiba-tiba mereka hanya berdiam diri setelah saya membalas sms-sms mereka dengan hujjah yg kental dari alquran dan hadith nabawi.

    Ini membuktikan bahawa akidah golongan Wahhabi tidaklah berlandaskan dengan Al-quran mahupun Hadith Nabawi syarif tetapi akidah mereka sekadar dicelup daripada golongan yahudi dan nasroni yang menganggap Allah Duduk.

    Maka, awasilah ajaran Wahhabi ini kerana mereka mengatakan Allah Duduk sepertimana Yahudi dan Nasroni pun mengatakan Allah Duduk. ( rujuk bukti di atas).

    Bagi yg mendakwa diri sebagai Wahhabi tapi tidak beriktokod dengan akidah2 wahhabi maka ketahuilah anda tak usah mengaku dan tak payah mempertahan ajaran Wahhabi yg menyatakan Allah Duduk; nauzubillahi min zalik!

  5. Sepintas lalu..

    Ramai jugak Wahhabi yg hubungi saya. tapi ramainya yang bodoh sombong. Antaranya pula penipu. Tapi saya nk ceritakan secara ringkas tentang sebahagian mrk :

    1- Sorang nie hpnya bernombor 017-6193822 ( tak tahulah nombor yg keberapa bagi dia). Dia nie mengaku buat 2 MA dalam satu masa dan tunjuk pandai tapi tak pandai pun.Saya kata Dr Aminah Wadud pun buat 2 MA dalam satu masa..hang nie sama ke dgn Aminah Wadud?..dia senyap..mungkin ye kot.
    Bila saya ajak berbincang dia gerun terus dia pas pada ustaznya dengan membritahu pada sy yg ustaznya akan menghubungi saya utk perdebatan.
    Tapi sejak saya jatuhkan hujjah berlandaskan Alquran dan hadith dia panic. Mungkin begini puak-puak Wahhabi yg menghidupkan ajaran Yahudi ‘ Allah Duduk’. Tidak ada pula ustaznya menghubungi saya. saya bersangka baik mungkin dia takde hujjah kecuali dari bible dan kitab-kitab yahudi.

    Tapi tuan nom hp tersebut byk mengutuk dari berbincang bila mahu berdebat. Dia turut jahil sejarah dan lain2. bila saya tegur dia sombong.
    Saya pun tak faham mengapa Wahhabi nak sgt ajak org masuk agama yahudi yg kata Allah Duduk.
    Semoga Allah memelihara kita daripada terpengaruh dgn ajaran Wahhabi.

    *Seorang bernama fathul Bari anak kepada bekas mufti perlis skrg bergiat menyebarkan fahamannya dia Lembah Klang. AWAS!

  6. Baru heboh di Malaysia tentang Wahabbi? Kami di London dah lama terkejut. Masuk Islamic lecture ingatkan nak cari ganjaran. Mula-mula sedap gak tapi kemudiannya semua yang tak Wahabbi habis fasiq ka, kafir ka. Ikut mereka or die! Ngeri. Tatap Kaabah, bidaah (nak kucup Kaabah sambil meratap minta ampun tu, cepat-cepat la, sebelum mat2 Wahabi datang kan, bagi selawat kat Rasulullah s.a.w. di Madinah kena curi-curi gak kat belah pompuan sebab nanti Wahabbiah kasaq-kasaq ni habaih balon hangpa?), tasbih ingat Nama Allah bidaah. Di obersea depa pakai nama Hizul Tahrir. Dah kecoh baru tukar nama jadi Al-Muhajirun. Pandai gak depa mutate. Tengok aja kat tanah suci. Dulu kalau nak komplen kat minah-minah kat masijul nabi tu kita tak paham Arab, hang pe la tahun berikutnya. Haiiii…sekarang dah di permantapkan nagn minah2 pelbagai bahasa nooo….Cekap! Kat M’sia tu, berjaga-jagalah….Depa akan adapt/tukaq tektik/mutate dan never give up, macam hantu2 and jembalang2 yang tak mati-mati.

  7. Wahai shela. di luar negara sana Wahhabi lagi teruk. Antaranya menghalalkan bunuh umat islam termasuk wanita dan kanak2. Sebagai contoh Wahhabi membunuh umat islam termasuk kanak2 di Jazair (Algeria).
    Kemudian mrk menghalalkan perbuatan membunuh umat islam trsebut.
    Samalah dgn ulama2 Islam yg dibunuh oleh Wahhabi.
    Wahhabi bukan shj bunuh bahkan menghalalkan perbuatan membunuh ulama islam.
    Bagi Wahhabi umat islam yg meraikan maulid nabi ( yg tidak disertai perkara haram) adalah kafir sebab menghalalkan bid’ah kononnya. Termasuk badawi dan kesemua umat islam yg menghalalkan talkin dan bacaam yasin malam jumaat…Bagi Wahhabi mrk semua kafir halal utk dibunuh kerana menghalalkan perkara yg bid’ah kononnya.

    YG PALING PELIK! YAHUDI TERSELAMAT DARIPADA DIBUNUH OLEH WAHHABI. WAHHABI TIDAK MEMBUNUH ORG YAHUDI TETAPI MEMBUNUH UMAT ISLAM SECARA PERLAHAN-LAHAN.

    INI ADALAH SATU BUKTI BAHAWA WAHHABI ADALAH YAHUDI

  8. Manakala Hizbut Tahrir bukanlah Wahhabi tetapi mereka adalah Muktazilah Moden. Di antara kesilapana dan kesalahan mereka adalah menghalalkan ciuman antara lelaki dan wanita yg bukan muhrim secara mutlak. Wassalam

  9. s abu_syafiq, mana boleh dapatkan maklumat2 pemesongan golongan hizbut tahrir ni? if ada, boleh emelkan kepada saya?

    swordofdeen@gmail.com

    terima kasih..

  10. Ana ada dapat maklumat yang mengatakan pegasas Hizbut Tahrir ni mengatakan manusia berkuasa atas seitap perbuatannya,pastu kalau ikut buku deme ni katakan semua negara Islam yang ada sekarang Kafir.Bahkan ana dengar ada juga yang mengatakan pembinaan Negara Islam lebih utama dari solat fardu.Wallahualam.

  11. ana myokong enta abu shafiq,mgkin whbi nie buta mata hati,sngup mrka sma kn allah dgn makhluk sdgkan maha suci allah daripada menyerupai makhluk


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: