Posted by: bankwahabi | September 10, 2006

Kaum Muktazilah Muashrah

Assalamualikum
Sahabat-sahabat ku SeAgama,
sebenarnya Kaum Wahabi Salafi yg hanya mengagung2kan Ulamak Jahil mereka,sedangkan menolak bulat2 Pendapat Ulamak2 yg Muktabar yg telah Ijma’ kebanyakan Ummah.
Siapakah Masyayikh2 wahabi???berapa banyakkah mereka???dari mana Ilmu mereka belajar dan tuntut???siapakah yg menjadi saksi dia menuntut ilmu??dari sanad mana dia belajar ilmu2 Hadith,Tafsir dan sebagainya??? Sejauh mana dia mendalami Ilmu2 Agama???Adakah mereka(Tok syeikh2 wahabi)belajar dgn baca buku sendiri dgn berTok gurukan Syaitan,seperti sabda Rasulullah S.A.W???

Ingatlah sahabatku,
Kaum dan Phaman Muktazilah telah lama terhapus dan lenyap..namun kedatangan golongan salafi mua’shir/wahabi ini membuahkan lagi ramai cendekiawan2 muktazilah yg dhalal..Nauzu Billah min zalik..
wslm


Responses

  1. Salam Tuan Rumah, boleh tahu apa hubungan Muktazilah dan wahabi? Dari sudut mana? Muktazilah kan byk guna aqal,sampai menafikan byk perkara, wahabi?

  2. syeikh ibn mohd kamal al-terengganu,
    Boleh tak jelaskan apa maksud “mua’shir”?

    bazrah,
    hamba pun tak pasti apa yang sheikh al-terengganu maksudkan. kalo ikut bro. aftab malik, katanya wahhabi ni modernist sebab tak ikut tradisi kesarjanaan ASWJ. tapi walaupun geng liberal-modernist adalah neo-muktazilah, tak semestinya bermaksud modernist = muktazilah.

    barangkali juga, syeikh kita maksudkan bahawa wahhabi yang ekstrim dalam mentafsir teks secara literal mencetuskan reaksi ekstrim satu lagi – iaitu ekstrim dalam menggunakan akal (muktazilah).

    apa2pun, kita serahkan kepada syeikh al-terengganu menjelaskan apa yang sebenarnya beliau maksudkan.

  3. Assalamualaikum…
    Alhamdulillah hi ala nikmatil iman wal hidayah…amma ba’adu…

    Imran, maksud Mu’ashir…sekarang..apa yg hamba maksudkan adalah kaum muktazilah diwaktu ini,zaman ini…ejaan perkataan tersebut..mim ain alif shad ra ta marbutah…kata dasar perkataan ini..ashara..ain shad ra…boleh rujuk ke kamus bahasa Arab…

    Bazrah dan Imran..
    Mungkin sahabat tertanya-tanya apakah kaitan antara wahabi dan muktazilah…
    Kaum Muktazilah menggunakan/mengeksploitasi Ayat2 Suci Al-Quran dan Hadis yg Mulia dgn mengikut pandangan/Araa’/tujuan mazhabnya/kehendak nafsunya/memenuhi pegangan2 asas mazhabnya…Maka,kaum muktazilah mengetepikan segala tafsiran2 Dalil yg tidak bersehaluan dgn pandangan/pendapat mazhab mereka…Mazhabnya yg mendahulukan akal fikiran manusia yg terbatas kemudian menggunakan dalil2 Naqli yg hanya menyokong hujjah2 mereka serta pendapat golongan mereka sahaja…
    Sahabat2 ku,
    Lihat pula golongan Salafi Mua’sharah/wahabi…
    bagaimana mereka menggunakan/Memahami Dalil2 As-Syarie…mereka akan meletakkan sesuatu manhaj dalam pegangan dan dalam mazhab mereka,kemudian menggunakan Dalil2 Syarie yg boleh menyokong hujjah2 mereka..Mereka menolak segala perkara yg bertentangan dgn Akal mereka yg sempit lagi terbatas…Mereka menolak segala Majaz2(Jenis penggunaan Satera dlm Bahasa Arrab) yg terkandung dlm Al-Quran dan Hadis…mereka memahaminya sekadar zahiri ayat…(saya rasa hal demikian tidak perlu dimaklumkan kerena permasalahan yg Kaum Wahabi timbulkan sudah tersohor,mereka hanya menyalak dengan masalah2 yg sama sejak timbulnya kaum ini)….Namun, apa yg kaum/Golongan Ahlussunnah tentang/banteras golongan ini soal Aqidah mereka yg sesat lagi menyesatkan masyarakat…jika tidak,kami pun tidak bimbang masalah furu’ yg mereka timbulkan sejak 200 tahun lebih dahulu…
    Apakah persamaan Kaum Muktazilah dan Wahabi???
    1) Dari segi penggunaan Dalil As-Syarie’
    2) Mengutamakan manhaj mereka.
    3) Menolak segala pandangan yg bertentangan dengan manhaj kaum mereka.
    4) Mengutamakan Aqal dari Naqal.
    5)Memahami Zahir Ayat,dan menolak segala yg mereka rasakan bertentangan dengan Aqal mereka.

    Sahabatku,
    Hamba minta maaf jika hamba ini tersilap membuat olahan.Diminta juga budi baik sahabt2 lain untuk memperjelaskan isu ini juga.Jika sahabat Imran, Bazrah dan Nai tahu,boleh tambah juga..
    Hamba meminta Allah memberi hidayah dan Keampunan Nya pada hamba dan sahabat2 sekalian..
    wslm

  4. Alhamdulillah, sudah jelas. Faham dah… Kalau wahabi tu,kadang2 saya terfikir macam mereka tak mahu guna aqal yang dikurnia pulak. Bila dah zahiri/ faham secara literal aqal yang ada tak mahu diguna memahami makna.

    Wahabi merasakan merekalah yang paling mengutamakan nas. Tapi hanya nas2 yang terpilih, tak lihat secara syumul. Bila bertemu nas yang menggugat hujah superficial mereka, mereka putar ikut hawa, tak mahu mengikut manhaj yang sahih dan jelas.

    Kadang2 juga saya fikir, mereka ni tak ada manhaj. Semberono…

    Wallahhua’lam

  5. Assalamualaikum…
    Alhamdulillah ala nikmatil huda wa nikmatil irsyad..

    Benar mereka tiada manhaj,tapi saya maksudkan manhaj mereka adalah berdasarkan Tok2 syeikh mereka yg secebis ini kurang dari 10 orang(sejak timbul wahabi)…kalau bilang dengan jari pun,banyak jari dari syeikh2 mereka…
    kesimpulannya di mana mereka berada???mana mahu letak TokSyeikh2 AhlusSunnah yg bilangannya lebih 1 ribu orang(sejak timbul wahabi)…

    Maka, mereka memang tiada manhaj,sebab tidak ada siapa yg mahu ikut idea2 mereka yg Dhzalal…kalau nak buat manhaj tak mampu sebab penguasaan ilmu2 untuk memahami Dalil As-Syarie’ mereka(toksyeikh2 wahabi) sgt lemah…kalau mampu pun hanya mahir dlm satu bidang shj…hamba brpendapat, kalau mari ust2 yg bawa idea2 sedemikian diharap bertaqwalah kpd Allah yg maha Esa…

    wallahu A’la Wa A’lam

    Allahumma lakalhamdu wa lakassyukr..
    wslm


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: