Posted by: bankwahabi | Mei 16, 2008

SIAPAKAH TOKOH YANG ANDA SUKAI?

SIAPAKAH TOKOH YANG ANDA SUKAI?

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين, المكون الأكوان, المدبر الأزمان, الموجود أزلا وأبدا بلاكيف ولاجهة ولامكان , والصلاة والسلام على محمد سيد الأبياء والمرسلين, وعلى ءاله الطاهرين وصحابته الطيبين, اما بعد

Disediakan oleh ;

Abu Lehyah Al-Kelantany ( 0133005046)

TOKOH-TOKOH PENGIKUT FAHAMAN IBN TAYMIYAH DAN WAHHABI YANG PERLU DIKETAHUI DAN DITAHZIRI.

Penulis merasakan adalah penting untuk disenaraikan mereka-mereka yang bergelumbang dengan najis akidah wahhabiyah mujassimah ini. Ini adalah kerana beberapa sebab:

  • Supaya orang ramai dapat mengenali dan berwaspada.
  • Supaya masyarakat mengetahui siapakan dalang disebalik tersebarnya ajaran wahhabi.
    Penulis bukan berniat jahat atau menjatuhkan keaiban mereka tetapi ini adalah demi menyahut seruan agama tercinta (Amar Ma’ruf Nahi Mungkar). Semua ini adalah lillahi taala.
  • Ada sesetengah dari golongan ini sedang membodek-bodek dan mecari-cari simpati di sebalik bidang politik supaya dapat bergiat aktif dan tidak dikesan. Jadi penulisan ini adalah suatu maklumat kepada tokoh-tokoh politik tanah air supaya jangan mudah terpedaya dengan janji-janji dan mulut manis mereka. Sebagai contoh terdekat penulis ialah Mufti Perlis.
  • Supaya masyarakat tahu tentang bahayanya fikrah wahabiyah jika merebak di dalam masyarakat. Bahaya mereka ini bagi penulis adalat teramat kerana mereka berperanan sebagai pencetus kepada permusuhan dalam masyarakat dan kemungkinan lebih bahaya daripada Yahudi dari satu sudut jika dilihat pada akidah mereka dan personaliti mereka yang berbajukan umat Islam.

Terlebih dahulu eloklah rasanya penulis dedahkan tokoh-tokoh yang menyebarkan fahaman wahabiyyah di Timur Tengah kerana pada asalnya merekalah punca sebenar yang membawa dokrin ini meresap di Malaysia.Antaranya ialah:

  1. Nasr al-Din al-Baani
  2. Zuhair Syawisy
  3. Muhammad Nasib al-Rida’iy
  4. Mahmud Mahdi Istanbuli
  5. Hamud al-Tuwaijri
  6. Ibnu Baz (Abdullah bin Baz)
  7. Hamad al-Ansari
  8. Abu Bakar al-Jaza’iriy
  9. Soleh Uthaimin
  10. Soleh Fauzan
  11. Ibn al-Alusi (1202-1317)
    Abdul al-Rahman al-Mua’llimiy (1313-1386)
  12. Al-Qanuji : Sidq Hassan al-Khan
  13. Hamad bin Nasr bin Uthman al-Najdi
  14. Ahmad Ibrahim al-Najdi
  15. Jamaluddin al-Qasimi al-Dimasyqi
  16. Fathi Yakan
  17. Muhammad Khalil Harras al-Masri
  18. Abdul Razzaq Afifi Ahmad Syakir al-Masri
  19. Abdullah bin Sa’di al-Ghamidiy
  20. Muhammad Jamil Zainu
  21. Umar Sulaiman Asyqar
  22. Furaih bin Soleh al-Bahlul
  23. Salim al-Hilali
  24. Marwan al-Qaisi
  25. Abdul Qader al-Arnawuth.

TOKOH-TOKOH PENDOKONG IBN TAIMIYAH DAN WAHHABI DI MALAYSIA ;

  1. Mohd Asri Zainal Abidin ( Mufti Perlis Muftary)
  2. Abdullah Yassin ( Banyak kali ditangkap oleh JAIS kerana sebar fahaman wahabi di Masjid)
  3. Rasul Dahri ( Wahabi pekat dari Singapore yang aktif di Johor)
  4. Fath Bari Bin Mat Jaya ( Mustashar-pendakwah wahabi tajaan khas Saudi di Malaysia)
  5. Hafiz Firdaus ( Bekas pemandu kapal terbang)
  6. Mazlee Malek (Pensyarah UIAM)
  7. Johari Mat ( Ketua Executive KIAS)
  8. Juanda Jaya ( Pendakwah bebas )
  9. Azwira (Pensyarah UKM)
  10. Zahazan ( Penceramah IKIM)
  11. Mahmood Zuhdiy Abdul Majid (pensyarah UM yang diupah untuk menulis pasal sumbangan Ibn Taymiyah)
  12. Najib (Pensyarah Akademi Pengajian Islam Nilam Puri UM, dulu mengajar di KIAS)
  13. Abdul Basit Abd Rahman ( bekas pelajar Madinah sekarang mengajar di pondok Kelantan, ayah seorang alim pondok tapi anak…?)
  14. Radi ( pensyarah USM)
  15. Ariff Nazri (pensyarah UKM)
  16. Maulana (’ala za’mihi) Asri Yusoff ( aktif di Kelantan, beliau pernah belajar di Pakistan)
  17. Pertubuhan al-Nida’
  18. Institut Ibn Qayyim Jauziyyah ( Pulau Pinang)
  19. Al AHKAM ( laman web yang memecah belahkan umat )
  20. INSTITUT AL-KHADEM.
  21. Sekolah Qiblah
  22. Semua yang sealiran dengan mujassimah musyabbihah ibn taimiyah dan wahhabiyah.

BINTANG-BINTANG KECIL WAHHABI

  • Yaseer (asal dari bumi Sabah pelajar IRK tahun 4 di UIAM)
  • Izree( pelajar tahun tahun UIAM)
  • Abu Mohd Masri Usamah (pelajar ekonomi Tahun 3 di UIAM).

Sebenarnya tidaklah suatu perkara yang penting untuk menyebut kanak-kanak kecil seperti Masri ini dalam tulisan penulis kali ini, tetapi bila teringat kepada peribahasa melayu kita yang berharga “ Api Bila Kecil Menjadi Kawan Tetapi Bila Besar Menjadi Lawan”, penulis merasakan tidak boleh dibiarkan. Tambahan lagi, beliau pula adalah antara kanak-kanak spesis wahhabi yang sedang menjalani proses pengkaderan.

Sebagai makluman pembaca, beliau sering kali kelihatan di bangunan IRK dan bangunan-bangunan lain pada larut malam untuk menyebarkan risalah wahhabi ke bilik-bilik pensyarah-pensyarah dan pernah mendapat nama menboikot program Maulidurrasul yang dianjurkan oleh masjid UIAM. Risalah itu juga menghentam keras Ustaz Fuad Kamaluddin yang merupakan penceramah khas jemputan UIAM dengan menyifatkan beliau adalah pengikut dan berakidah seperti jemaah AL-Arqam.Tetapi malangnya pihak penganjur tidak melakukan apa-apa tindakan disiplin dan memandang remeh perkara tersebut tanpa ada tindakan susulan. Di samping itu juga, Masri pernah memecah rekod negara Malaysia mengatakan Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqolany berakidah selain daripada akidah Rasul yang mafhum mukhalafahnya beliau mengkafirkan sorang yang bergelar Amir Mukminin dalam bidang hadits tersebut…subhanallah.

TOKOH-TOKOH TANAH AIR YANG MEMPERJUANGKAN KETULINAN AQIDAH DARIPADA FAHAMAN MUJASSIMAH

  1. DR.OSMAN ALMUHAMMADY
  2. AL-MARHUM TUAN GURU HJ ABDULLAH, Tok Guru Pondok Lubuk Tapah Kelantan.
  3. TUAN GURU HAJI HASYIM, Tok Guru Pondok Pasir Tumbuh Kelantan.
  4. SYEIKH USMAN JALALUDIN, Pengasas Pondok Penanti Pulau Pinang Dalam Kitabnya : Matholi’ Al-Anwar.
  5. UST ZAMIHAN MAT ZIN ALGHARY. Antara karya tulisan beliau ialah Salafiyah Wahabiyah Suatu Penilaian.
  6. MUFTI KERAJAAN JOHOR, ALLAH YARHAM AL’ALLAMAH DATO’ SAYYID ‘ALAWIY BIN THAHIR. Dalam karyanya yang berjudul : Fatwa Mufti Kerajaan Johor. Dalamnya beliau menamakan gerakan al_wahhabiyyah sebagai Khawarij yang memecahbelahkan umat.
  7. BEKAS MUFTI SABAH SAID HJ IBRAHIM, dalam kitabnya ; Perbandingan Agama dan Fahaman Umat Islam
  8. UST RAMLI (IMAM MASJID RAHIMAH,GREENWOOD).
  9. SYEIKH DAUD AL-FATHANY. Antara karya beliau ialah Jawhar al-Saniyyah
  10. TUAN GURU BABA DIR SEKAM,PATANI
  11. SYEIKH NURUDDIN AL BANJARY
  12. SYIEKH WAZIR (TUAN SYEIKH PONDOK MODEN, BACHOK KELANTAN)
  13. TUAN GURU BABA HAMID, KELANTAN
  14. TUAN GURU POK CIK DIN AL-KELANTANY ( TOK GURU PENULIS) .
  15. AL MARHUM TUAN GURU USTAZ AMER ALKELANTANY ( TOK GURU PENULIS) ( W 1429 H). Beliau Adalah Guru Pondok Sambal.
  16. TUAN GURU HJ DAUD HJ OMAR AL KELANTANY, BUKIT ABAL. Beliau Mentahzir Murid-Muridnya Supaya Menjauhi Kitab Ibn Taymiyah Dan Ibn Qayyim Al-Jauziah Dan Mengkafirkan Keduanya dalam banyak ceramahnya. Antara Karyanya Yang Masyhur Ialah Kitab : Risalah Al-‘Aqoid Wa Al-Fawaid. Dalam Kitab Ini Beliau Menghuraikan Dengan Cukup Jelas Cara Mentanzihkan Allah Taala Daripada Sifat Makhluk. Selepas Beliau Menyebut Allah Wujud Tanpa Bertempat, Beliau Mengkafirkan Sesiapa Yang Memberi Sifat Makhluk Bagi Allah Taala M/ 34 -37: “Barangsiapa Beri’tiqod Serupa Zat Allah (Tashbih) Taala Atau Sifatnya Atau Dengan Perbuatannya Maka Iaitu Jadi Kafir “.
  17. PONDOK SAMBAL
  18. PONDOK MODEN BACHOK
  19. PONDOK LUBUK TAPAH
  20. PONDOK PASIR TUMBUH
  21. DAN BERLAMBAK LAGI…

Penulis insyaallah pada keluaran akan datang akan mendedahkan seorang yang Pensyarah UM, perihal beliau dan jenayah Ilmiyyah yang beliau lakukan untuk memartabatkan Ibn Taymiyah sebagai “Syiekhul Islam” (‘ala za’mihi). Sejauh mana beliau menipu majalah al-islam dan masyarakat…biznillah..

Disediakan oleh ;

Abu Lehyah Al-Kelantany ( 0133005046)

http://abulehyah.blogspot.com/

About these ads

Responses

  1. Assalamualaikum

    Tahniah kepada Ustaz Abu Lehyah kerana berani membuat pendedahan tentang nama-nama individu yang mendokong fahaman wahabi di Malaysia. Saya nak tambah beberapa nama yang juga sebenarnya aktif ‘mewahabikan’ umat Islam di Malaysia iaitu:

    a. Abd Wahab Bustami (orang sabah yang bergerak aktif di Johor)
    b. Mohd Yaakub Mohd Yunus (seorang pegawai perbankan yang menulis buku: Fahaman Wahabi Menular: Menjawab Artikel Dalam Utusan Malaysia)
    c. Mohd Aizam Mas’ud (bekas pelajar sebuah universitidi Jordan dan sekarang seorang pegawai di JAKIM yang membela ajaran sesat Wahabi).
    d. Al-Mad’u ‘Maulana’ Shaari Mustafa (seperjuangan dengan Al-Mad’u ‘Maulana’ Asri Yusuf di Kelantan)

    Mungkin ada lagi nama-nama lain. Diharapkan kepada sesiapa yang ada maklumat tambahan, sila kongsi bersama demi kemaslahatan dan kesejahteraan akidah umat Islam di Malaysia.Wassalam

    Kiyai Agung

  2. assalamualaikum.ana ada mushkilah sikit.ana nak tanya la.betul ker dr abdul basit (pondok sg durian) wahabi.ana tak percaya la.tlg buktikan…

  3. Assalamualaikum…saya ingin sangat tahu biodata dan latar belakang bekas mufti sabah iaitu haji said bin haji ibrahim..ada sesiapa boleh bantu?

  4. Assalamualaikum,
    Mendedahkan nama-nama individu yang dianggap menyokong fahaman wahabi bukan cara terbaik menghalang masyarakat dari mendekati mereka. Bahkan anggota masyarakat mungkin menghampiri mereka dan mahu mendengar pendapat mereka kerana rata-rata mereka adalah golongan cerdik pandai yang berkelulusan tinggi dalam pendidikan agama. Justeru masyarakat yang berfikiran kritis akan semakin mengikuti kuliah dan ceramah mereka untuk menilai baik buruk pandangan mereka dan sejauh mana pandangan itu perlu diterima atau sebaliknya.

    Cadangan saya, cara terbaik menjawab hujjah golongan wahhabi ialah membuat penulisan ilmiah dalam bentuk buku dan artikel dan sebagainya agar masyarakat boleh membaca dan menilainya sendiri. Syaratnya penulisan benar-benar ada nilai ilmu kerana di zaman dunia teknologi maklumat masyarakat semakin bijak berfikir.

  5. Nak tambah:

    Tokoh Politik Pas- Tuan Guru Nik Aziz juga salah seorang yang berfahaman Wahabi. Nama anak beliau sendiri mengambil sempena nama tokoh Wahabi, Muhammad Abdu.

  6. Nak tambah- fahaman gerakan Wahabi ditaja oleh kerajaan Arab Saudi. Madianh adalah pusat gerakan Wahabi. krn tu makan nabi tidak dibenarkan untuk diziarahi lagi. kalau perasan kat mekah tmpt2 afdhal berdoa dkt kaabah mcm makan nabi Ibrahim, x ramai org dpt dkt sbb byk guard yang kawal dan halau. tinggal dkt bukit safa marwah jek yg senang sbb laluan orang ramai buat Sa’ie. Baru2 nie laluan Sa’ie nak diperbaharui. harap2 pembaharuannya xkan melanggar hkm fikh. Pernah diceritakan bgnn Kaabah pernah cuba diubh selepas gerakan wahabi menawan saudi. Tp kuasa Allah menghalang segala cubaan mereka… Subhanallah…

  7. YA,WAHHABI MMG SESAT

  8. AQIDAH YG MENJISIMKAN ALLAH S.W.T DAN MEMPORAK PORANDAKAN MASYARAKAT

  9. erk…tn guru nik aziz?takkan la.
    sy sgt mengagumi peribadi beliau..hhuhu

  10. tuan guru nik abdul ‘aziz bukan dari golongan wahabiy…beliau adalah seorang wali Allah..gitu jugak dengan tok2 guru pondok yang lainnya..

    wahabiy–> benci ahlulbayt rasulullah
    syiah—–> benci para sahabat rasulullah
    ahlussunnah wal jamaah —> sayang kedua2nya
    tariqah2 sufiah—————> sayang kedua2nya

    oleh itu :

    ahlussunnah wal jamaah = tariqah2 sufiah

    ahlussunnah wal jamaah itu adalah tariqah2 sufiah

    siapa yang memimpin tariqah sufiah?
    = waliyyan mursyidan / wali mursyid

    ciri2 wali mursyid?
    = menyayangi rasulullah
    = menyayangi ahlulbayt rasulullah
    = menyayangi para sahabat rasulullah
    = mengenali rasulullah zahir dan batin

    selain dari yang disebutkan, adalah bukan wali mursyid.

    rasulullah dah meninggal, macam mana boleh berhubung dengan rasulullah? mustahil.
    (pertanyaan popular dan panas dari wahababiy)

    “sesungguhnya para rasul, nabi2 dan wali Allah itu, hidup di sisi Allah di dalam kubur, dan tidaklah mereka itu mati” – mafhum ayat.

    “bagaimanakah hendak aku menafikan rasulullah itu meninggal, sedangkan aku sendiri bertemu dengan baginda secara jaga” – syeikh ali jum’ah (mufti mesir).

    wahai kaum wahabiy atau nama lain selain wahabiy, tanggalkanlah jubah dan cukurlah janggutmu. Tidak layak kamu mengkhianati alhlulbayt rasulullah sebagaimana kaum syiah mengkhianati para sahabat rasulullah.
    Juga aqidah yang mensyirikkan Allah yakni menyamakan Allah dengan makhluq.

    kepada kamu wahai wahabiy, ingin saya tanyakan, siapakah nabi kamu?

    -kamu menjawab nabi kamu muhammad.

    nabi kami sayyiduna muhammad bin abdullah bin abdul mutalib

    -nabi kamu muhammad bin abdul wahab.

    ikutlah nabi kami.

  11. [...] Bahkan anaknya dinamakan dengan seorang tokoh Wahabi bernama Abduh seperti yang dicatat oleh blog ini http://bankwahabi.wordpress.com/ [...]

  12. salam…saper kater nik aziz tok wali…ya…wali setan…maner ade waliyullah kata Rasulullah saw ore biasa…mase kecik macam bdk2 kampg….saidina tak leh sebut…..buat mawlid mcm yahudi nasara……dll kenyataan nik aziz mujassim….yg terbaru dio royak kito kena kenal Tuhan…dimana Tuhan duduk…..hehehe…wahabi pekat latuh….sekarang dikelantan satu ijtima tok2 guru pondok dan khlifah tareqah sufi akan dibuat khusus di pondok pasir tumbuh untuk bncng tentang bahaya wahabi….termasuklah bahaya nak aziz yang memang pembawa wahabi…..tu tak masuk lagi dia hina ahlil bait….sayed dll….memg jahil….

  13. nik aziz memg marah sngat puak2 syed ni..ahli bait..sebab demo tu masyhur lebih pada dia….ape nak jadi dah org tua nyanyuk ni…..kalu bab2 tarekat sufi memg marah sangat dia….jin dia panas tak bulih dengar zikrullah……..tgk pasvspas.blogspot……kalu nik aziz wali Allah….maka iblis dan firaun pun wali gak lah…..kalu gi tmpat tok sami memg suka sgt….kalu negeri islam….tk kong tak bulih lebih pada masjid….

  14. kita semua tahu bahawasanya tuan guru nik aziz tu wahabi tapi jangan terlampau lepas mulut sangat dan melampau dalam bertutur ,cukup saja kita mengemukakan ngn dalil2 tersebut tak payah kita nak menghina nak mengaib tok guru.YAH sekarang sia2 saja kita beremosi ngn tok guru Nik aziz sebab tak bleh rubah apa-apa pun sebab kita tak de kuasa , Apa kata maghi kita pakat2 fikir bagaimana nak jatuhkan pemerintahn WAHABI dalam Pas Yang ni lebih baik.

  15. Bersopan santunlah dalam bercakap dan menegmukakan pandangan,walaupun org yang berbahas ngn kita guna emosi ,balaslah padanaya dengn perkataan yanag baik dan lagi berhikmah inilah akhlak islam ,akhlak sufoyyah .rasullulah sendiri berbicara ngn org kafir ngn lemah lembut mengunakan bahsa yang paling berhikmah,tengok keberhasilan rasululah dalam mengislamkan beratus ribu umat islam pada masa tu…….


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 31 other followers

%d bloggers like this: